Utviklingsfondet

Anja Cecilie Solvik fra Bunadsgeriljaen er ny ambassadør for Utviklingsfondet

Grunnleggeren av Bunadsgeriljaen, Anja Cecilie Solvik, har gått inn som ambassadør for Utviklingsfondets underskriftkampanje. - Utviklingsfondet er en av organisasjonene som ønsker å bidra til endring ved å påvirke. Det har jeg erfaring med, og ønsker derfor å bidra der jeg kan, sier Solvik.

Utviklingsfondet er stolte over å ha Anja Cecilie Solvik, grunnlegger av Bunadsgeriljaen, som ambassadør. Utviklingsfondet

Krav om økt støtte til småbønder

Underskriftkampanjen har som mål at Norge må mer enn doble støtten til verdens småbønder, for å bidra til FNs bærekraftsmål 2 om å utrydde sult. Solvik, kjent for sitt engasjement for å bevare lokale fødestuer og styrke kvinners rettigheter, har nå tatt på seg rollen som en forkjemper for kvinnelige bønder i kampen mot sult.

Solvik har skrevet og spilt inn en videoappell hvor hun trekker fram at mer enn 2 millioner barn dør av sult hvert år.

Verdens matproduksjon er truet av klimaendringer. Derfor må mer mat dyrkes lokalt. Visste du at det er flest kvinner i verden som dyrker mat? Og hvis vi gir kvinnelige småbønder de samme vilkårene som menn, kan vi løse verdens sultproblem, sier Solvik i appellen.

Kampanjen er også synlig på en rekke trikkestopp og bussholdeplasser i Oslo.

Kvinners rettigheter i landbruket

Ann Askim, leder for Marked og kommunikasjon i Utviklingsfondet, utdyper viktigheten av arbeidet med kvinnelige småbønders rettigheter.

FNs organisasjon for ernæring og landbruk har slått fast at opp til 150 millioner færre mennesker vil sulte dersom kvinner får tilgang til de samme ressursene i landbruket som menn. Derfor er styrking av kvinnelige bønders rettigheter og ressurser et veldig viktig steg på veien til økt matsikkerhet, sier Askim.

Hun sier videre at Utviklingsfondet er stolte over å ha Solvik som ambassadør. Solvik understreker også sitt engasjement for samarbeidet:

Jeg ønsker å samarbeide med Utviklingsfondet fordi jeg mener at vi i den privilegerte delen av verden har et overordnet ansvar for å sikre at flere barn vokser opp uten skader som følge av lite og feil næring, og for å hindre at barn og voksne dør av sult. Verdens matproduksjon er truet av klimaendringer, og det kreves kunnskap om hvilke tiltak som kreves for å møte dette nå og i fremtiden, sier Solvik.

Kontakter

Utviklingsfondet bekjemper sult og fattigdom. Vi investerer i gode løsninger som gjør at flere kan få en bedre hverdag. Hvert år når vi ut til over en halv million mennesker i Afrika, Asia og Mellom-Amerika.

Følg pressemeldinger fra Utviklingsfondet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utviklingsfondet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utviklingsfondet