60 millioner til pilotprosjekt på Fensfeltet

Rare Earths Norway får 60 millioner i tilskudd fra Innovasjon Norge til et pilotprosjekt for bearbeiding av sjeldne jordartsmetaller på Fensfeltet. - Dette er innovasjon av stor strategisk betydning for å skape ny næringsaktivitet og for europeisk forsyning av metaller som er viktige for det grønne skiftet, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.

En hånd holdende en boreprøve med mineraler fra Fensfeltet.
Boreprøver Fensfeltet REN Rare Earths Norway AS

Fensfeltet på Ulefoss i Telemark har sannsynligvis Europas største forekomst av sjeldne jordartsmetaller, eller rare earth elements, REE. Selskapet Rare Earths Norway AS (REN) i Nome i Telemark ble etablert i 2017 for å utvikle Fensfeltet, og har utvinningsrett som dekker cirka 90 prosent av forekomsten på Fensfeltet.

De sjeldne jordartsmetallene som skal utvinnes på Fensfeltet benyttes blant annet i permanentmagneter for å øke virkningsgraden for elbiler og vindmøller.

-Vår pilotfabrikk skal på en ny og bærekraftig måte optimalisere og industrialisere mineralprosessering av sjeldne jordartsmetaller som i dag utvikles for oss i store FoU-prosjekt i en rekke land. Vi har som mål å bli en sentral leverandør av bærekraftig fremstilt sjeldne jordartsmetaller til europeisk industri. Forhåpentligvis vil dette tilrettelegge for en kompakt og komplett europeisk verdikjede for permanentmagneter for det grønne og digitale skiftet i Europa, sier daglig leder Alf Reistad i REN.

Om prosjektet lykkes kan REN bli den første produsenten av sjeldne jordartsmetaller i Europa og bidra til å oppfylle målet om 10 prosent egenproduksjon, som EU satte i «Critical Raw Materials Act».

-Etterspørselen etter sjeldne jordartsmetaller er stor og kritisk for å sikre større selvforsyning i Europa, og Norge har ambisiøse mål om å utvikle verdens mest bærekraftige mineralnæring. Vi vurderer prosjektet til å være avgjørende for en videre utvikling av sjeldne jordartsmetaller i Fensfeltet, sier Håkon Haugli i Innovasjon Norge.

-Nå er vi i gang med det som blir et svært viktig prosjekt for både verdiskaping og arbeidsplasser i Telemarksregionen. Utviklingen av Fensfeltet vil styrke europeisk tilgang til kritiske råmaterialer utvunnet bærekraftig og med lavt klimaavtrykk, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

EU rangerer sjeldne jordartsmetaller som de mest kritiske av alle råvarer med hensyn til forsyningsrisiko. Verdikjeden domineres av Kina, som har en markedsandel på cirka 98 prosent for permanentmagneter brukt i europeisk industri. Kina har nylig innført forbud mot å eksportere teknologi for utvinning og prosessering av sjeldne jordartsmetaller, samt teknologi for produksjon av permanentmagneter. Etterspørselen etter sjeldne jordartsmetaller forventes å tidoble seg innen 2050 og REN vil kunne dekke store deler av EUs behov for utvinning fra 2030.

-Utvikling av Fensfeltet vil kunne bety store ringvirkninger for lokalsamfunnet og regionen. Dette prosjektet kan bane vei for et betydelig industriløft i regionen og være en milepæl for grønn omstilling, norsk verdiskaping og sysselsetting, sier kommunal- og distriktsminister Erling Sande.

-Innovasjon Norge regionalt har i flere år jobbet tett med næringen, Nome kommune og andre regionale samarbeidspartnere for å fremme dette strategisk viktige utviklingsprosjektet. Det vil ha stor betydning regionalt og gir mulighet for å levere på en enda større del av en bærekraftig verdikjede, sier Anniken Fægri Damm-Larsen, regiondirektør for Innovasjon Norge, Vestfold og Telemark.

Fakta om REN og pilotprosjektet

• Pilotprosjektet på Ulefoss i Telemark har en totalramme på 280 millioner kroner. En vellykket pilot er en forutsetning for endelig investeringsbeslutning i fremtidig gruvedrift og prosesseringsanlegg. Pilotprosjektet er samfinansiert med egenkapital, tilskudd fra Innovasjon Norge og Telemark Utviklingsfond.
  • REN forventer å ha behov for et betydelig antall ansatte i forbindelse med pilotprosjektet. Piloten skal også brukes for opplæring av fremtidig arbeidskraft i samarbeid med Nome videregående skole.
  • REN eies av Hustadlitt AS (95 %) og Brennebu AS (5 %). Hustadlitt har lang erfaring med mineralutvinning og -prosessering. Brennebu er en del av Ulefos Gruppen og har røtter tilbake til jernverksvirksomheten som startet på Ulefoss i 1657.

Maskin og utstyr for prøveboring på åpen grønn mark.
Prøveboring på Fensfeltet.
Rare Earths Norway AS
Innovasjon Norges administrerende direktør Håkon Haugli.
Astrid Waller
En hånd som holder en steinsylinder med hvite og røde mineraler. Bakgrunnen viser et grønt landskap.
Boreprøve fra Fensfeltet.
Rare Earths Norway AS
Person som holder en rauhaugitt-bergart med sjeldne jordarter. Bakgrunnen er uskarp.
Malm-bergart - Rauhaugitt FDC med sjeldne jordarter