Aktiviteter og livsmestring for 1000 ungdommer i Trondheim

Torsdag 3. oktober samles 1 000 niendeklasseelever til en spennende aktivitetsdag i Granåsen i Trondheim, arrangert av AktiVM og Kronprinsparets Fond. Dagen markerer at elevene har startet på undervisningsopplegget Flyt Ekspress, som handler om livsmestring og sosial og emosjonell kompetanse.

Det blir en innholdsrik og spennende skoledag for 1000 niendeklassinger i Trondheim, når de som en del av Flyt Ekspress samles til teambuildingsaktiviteter i Granåsen torsdag 3. oktober. Katrine Lunke / APELAND Kronprinsparets Fond

I Granåsen kan klassene velge mellom mer enn 20 forskjellige teambuildingsaktiviteter, blant annet boblefotball og hinderløype og de kan lage sine egne buttons.

- Vi kan love en innholdsrik og annerledes skoledag med samhold og fellesskap, sier Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.

I utdanningsvalg-timene arbeider Trondheims-elevene gjennom Flyt Ekspress systematisk med fellesskapet i klassen og med å se den enkeltes elevs styrker.

Flyt Ekspress er et nytt, tverrfaglig undervisningsmateriell innen temaet livsmestring, tilpasset Kunnskapsløftet og fagfornyelsen. Materiellet er utviklet av Kronprinsparets Fond, som et svar på den store etterspørselen fra lærere og skoler. Flyt Ekspress supplerer Fondets livsmestringsprogram Flyt, som foregår på fritiden.

- Vi håper at elevene blir inspirert til mer fysisk og sosial aktivitet gjennom denne dagen, sier Hilde Martinsen, prosjektleder for AktiVM. AktiVM er folkehelseprosjektet til Ski-VM Trondheim 2025. Målet med AktiVm er å engasjere og inkludere hele befolkningen fram mot Ski-VM i Granåsen, gjennom fysisk og sosial aktivitet.

Katrine Lunke / APELAND Kronprinsparets Fond

Om oss

Kronprinsparets Fond arbeider for å styrke ungdom. Det gjør vi gjennom å støtte læringstilbudet UngInvest AIB, aktivitetstilbudet Dale Oen Experience, IT-opplæringen GET Academy og rehabiliteringstilbudet AiR UNG i Rauland, drive ungdomsprogrammet Flyt og arrangere den nasjonale ungdomskonferansen Framtidsmøtet.
Hovedpartnere er DNB, Egmont Fonden, Klaveness Stiftelsen, Norsk Tipping, North Star, Schage Eiendom, Sparebankstiftelsen DNB og Wilstar. Apeland, Attensi, McKinsey & Company, TRY, VNTX og Wiersholm er probonopartnere.