Ice skrur på «ren 5G»

Har laget militær nettverksskive via eget kjernenett til bruk for Forsvaret.

Ren 5G kan gjøre en stor forskjell for tidskritiske tjenester som Forsvaret og ambulansetjenesten. Her fra øvelsen Ulendt i Lom der ice gjennomførte tester av den nye teknologien. (Foto: ice)

- For kritiske tjenester med behov for økt sikkerhet, innebærer dette en betydelig teknologisk endring, sier ice sin primærkontakt for Forsvaret, Torbjørn Nilsen.

«Ren 5G», eller 5G standalone, åpner for mer avanserte tjenester i mobilnettene.

- Slik tradisjonell tale fungerer i dagens mobilmarked sendes signalet fra der brukeren befinner seg – til en sentral i Oslo og deretter tilbake igjen. Når vi nå går fra tradisjonell mobilteknologi og over til en IP-basert tjenesteleveranse, oppnår vi svært lav forsinkelsestid fordi databehandlingen skjer distribuert over hele landet. Dette er avgjørende for tidskritiske funksjoner, sier Nilsen.

5G standalone gjør det mulig å tilby skivedeling av mobilnettverket. Det betyr at aktører kan få tilgang til sin egen private skive. En militær nettverksskive tilbys nå Forsvarsmateriells Mime-program for kampnær IKT som vil kunne bruke denne til sikkerhetskritisk kommunikasjon. Egne private skiver gjør det også mulig å prioritere ulike former for kommunikasjon i nettet.

- Ice har vist stor evne og vilje til samarbeid som nå gjør det mulig for oss å videreutvikle viktige løsninger som vil komme hele samfunnet til gode, sier systemarkitekt Kennet Nomeland i Forsvarsmateriell.

Noen av løsningene som ice har jobbet med sammen med Forsvaret, er også testet ut til bruk i ambulanser for å sikre gode kommunikasjonsløsninger under kritiske oppdrag. Det vil også gjøres lignende tester sammen med brann- og redningstjenesten i Trondheim.

Fakta:
Lyse-eide ice har skrudd på 5G standalone i kjernenettet. Den robuste løsningen vil gjelde i ice’ mobilnett i hele Norge og muliggjør dedikerte nettverksskiver som gjør at en kan etablere sikker ende-til-ende-kommunikasjon for blant annet mennesker, kjøretøy og sensorer – noe som er særlig aktuelt til bruk i kritiske tjenester. Det er utstyrs og programvareselskapet Mavenir som står for leveranse av nytt mobilkjernenett, Nokia leverer radionettet og ice benytter Lyses landsdekkende fibernett.

Helt siden ice lanserte mobiltelefoni og startet utbygging av mobilnettet vårt har vi hatt ett mål for øyet; å utfordre og forbedre det norske mobilmarkedet, til det beste for norske bedrifter og forbrukere.

ice ble våren 2022 en del av det norske energi og telekomkonsernet Lyse og fra våren 2024 er Altibox, ice og NiceMobil samlet i én felles organisasjon: Lyse Tele AS.

Lyse er en av de største og ledende infrastruktur- og teletjenesteleverandører i Norge og forvalter de nasjonale produktmerkevarene Altibox, ice og NiceMobil. Lyse besitter svært moderne og landsdekkende digital infrastruktur, og ice har nå like stor andel av 5G-frekvensene som den største aktøren i markedet. Vår målsetning er å rulle ut 5G over hele landet for både mobiltelefoni og trådløst bredbånd. For kundene vil dette bety økt valgfrihet og bedre kundeopplevelser.