DNV etablerer investeringsfond for ansvarlig AI

Høvik, 24. september 2024 – DNV Ventures lanserer et «Trust in AI»-fond og leter nå aktivt etter selskaper innen ansvarlig kunstig intelligens (AI).

Kaare Helle, leder av DNV Ventures.
Kaare Helle, leder av DNV Ventures. Foto: DNV.

DNV Ventures investerer i selskaper som passer inn i DNVs formål “safeguarding life, property and the environment”, og ønsker med det nyetablerte fondet å investere i selskaper som utvikler teknologier og løsninger som sikrer at kunstig intelligens er pålitelig, etisk og transparent.

Så langt har DNV Ventures kartlagt over 300 potensielle investeringsobjekter. Den første investeringen er allerede gjennomført, og DNV Ventures er nå eier i det danske selskapet 2021.AI. Dette er et ledende scaleup-selskap innen ansvarlig AI, som blant annet tilbyr programvare som implementeres sammen med løsninger for kunstig intelligens. Dette skal sikre pålitelighet, og at European Union Artificial Intelligence Act etterleves.

– Denne satsingen skal bidra til at teknologien skaleres på en sikker og bærekraftig måte. Det skjer svært mye på dette området og etterspørselen etter løsninger som bygger tillit til kunstig intelligens vil øke betraktelig, spesielt i lys av EUs forordning om kunstig intelligens, som ble lansert i august, sier Kaare Helle, leder av DNV Ventures.

EUs forskning viser at opptil 15 prosent av alle AI-modeller er, eller kommer til å bli, implementert i kritisk infrastruktur i sektorer som helse, energi og transport i løpet av de neste årene.

– DNV har tung erfaring fra blant annet maritim sektor, energisektoren og helsesektoren, noe som gjør at vi både forstår kunstig intelligens isolert, men også hvordan det fungerer sammen med andre komplekse systemer i disse sektorene. Ved å kombinere DNVs forskning på tillit til kunstig intelligens og å gjennomføre flere investeringer på dette feltet, styrker vi vår posisjon innen ansvarlig AI og AI-governance, sier Kjetil Ebbesberg, Group CFO i DNV og leder av investeringskomiteen for DNV Ventures.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Nermina Ek, leder av «Trust in AI»-fondet til DNV Ventures:

Nermina.Ek@dnv.com

Foto: DNV
DNVs hovedkontor på Høvik, Bærum.
Foto: DNV

Om DNV Ventures

DNV Ventures investerer i selskaper som passer inn i DNVs formål “safeguarding life, property and the environment”. Med over 160 års erfaring i å sikre pålitelig teknologi, investerer DNV Ventures i startups for å fremme innovasjon innen maritim transformasjon, energiovergang, cybersikkerhet, tillit til AI og digitale eiendeler. Med en voksende portefølje av fremtidsrettede selskaper, viser DNV Ventures en unik evne til å identifisere og fremme vekst i lovende startups. Hovedmålet er å sikre vekst i alle investerte selskaper. Gjennom samarbeid med DNV og deres forretningsområder, jobber DNV Ventures aktivt med å finne nye kundebaser og inntektsmuligheter.

DNV er et globalt selskap innen kvalitetssikring og risikohåndtering med tilstedeværelse i over 100 land. Gjennom sin brede erfaring og ekspertise fremmer DNV sikkerhet, effektivitet og bærekraft, setter bransjestandarder og inspirerer til nye løsninger. Enten det dreier seg om godkjenning av et nytt skipsdesign, optimering av energiproduksjonen fra en vindmøllepark, analyse av sensordata fra en gassrørledning eller sertifisering av verdikjeden til en matprodusent, hjelper DNV bedrifter med å ta gode og riktige beslutninger og øke tilliten til virksomheten, produktene og tjenestene deres

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DNV på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.