Felleskjøpet Agri styrker satsingen på nye bønder

Bondesamvirket gjør oppstarten enklere, og tilbyr enda bedre betingelser for bønder i etableringsfasen.

Nå lanserer Felleskjøpet enda flere fordeler, slik at nye bønder står enda bedre rustet til å møte de økonomiske utfordringene som ofte følger i etableringsfasen. Illustrasjonsfoto: Felleskjøpet

Felleskjøpet Agri intensiverer innsatsen for å støtte nye bønder og gjøre oppstarten mer smidig. Med enda bedre vilkår og tilrettelagte løsninger, ønsker bondesamvirket å bidra til å sikre en bærekraftig framtid for norsk landbruk.

Som en del av Felleskjøpets eksisterende tilbud til nye bønder, har selskapet allerede etablert mentorordninger, og gir en etableringsbonus på 1,5 prosent på all samhandling, utenom korn, i de tre første årene for nye medlemmer. Nå lanserer Felleskjøpet enda flere fordeler, slik at nye bønder står enda bedre rustet til å møte de økonomiske utfordringene som ofte følger i etableringsfasen.

Forbedrede betalingsbetingelser

Konsernsjef Svenn Ivar Fure framhever betydningen av å støtte den neste generasjonen av bønder:
– Å starte som bonde i dagens samfunn kan være krevende, og det stilles store krav til den enkelte. I tråd med Felleskjøpets formålsparagraf, som handler om å styrke medlemmenes økonomi både på kort og lang sikt, er det viktig at vi investerer i rekrutteringen av nye bønder. Dette er avgjørende både for norsk landbruk og for Felleskjøpet som samvirke. Vi ønsker å være en attraktiv partner for denne gruppen, og derfor innfører vi nå to nye ordninger som gjør det enda gunstigere for nye bønder å samhandle med oss, sier Fure.

En av de store nyhetene er de forbedrede betalingsbetingelsene på sommerkampanjer for gjødsel, såkorn og ensilering. Nye bønder vil på bestillinger som gjøres før 1. september kunne velge betalingsfrist 1. mars påfølgende år mot et gebyr. Denne gunstige ordningen vil gjelde i opptil tre år. For 2024, som er første året med ny ordning, vil ordningen gjelde bestillinger fram til 1. november.

Dynamiske kredittgrenser

I tillegg til bedre betalingsbetingelser vil Felleskjøpet nå tilby en mer fleksibel fastsettelse av kredittgrenser. Dette innebærer at man vurderer både historiske behov på gården og de spesifikke behovene til den enkelte nye bonde, for å sikre en mer tilpasset økonomisk løsning.

Felleskjøpet oppfordrer nye bønder til å benytte tilgjengelig driftskreditt, men samvirket står også parat til å hjelpe til med utsatt betaling dersom det trengs.

Svenn Ivar Fure presenterte de nye betingelsene under Dyrsku’n nylig, og understreket at etableringsbonusen fortsatt vil være en viktig del av Felleskjøpets støtte til nye bønder, sammen med de nylig forbedrede betalings- og kredittvilkårene.

– Etableringsbonusen har vist seg å være et treffsikkert virkemiddel, og vi har fått svært positive tilbakemeldinger på denne ordningen. Nå håper vi at enda bedre betalingsbetingelser og mer fleksible kredittløsninger kan gjøre den økonomiske hverdagen litt enklere for bønder i etableringsfasen, sier Svenn Ivar Fure i Felleskjøpet Agri.