Regjeringens permitteringsbløff for fiskeindustrien

I slutten av juni annonserte, arbeids- og inkluderingsminister, Tonje Brenna, og fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, at regjeringen ville utvide dagpengeperioden for de permitterte i fiskeindustrien, fra 26 uker til 52 uker innenfor en periode på 18 måneder. Først nå annonserer de at den vil gjelde fra 1. desember i år, i tillegg blir det innført lønnsplikt. Sjømatbedriftene føler det hele fremstår som et narrespill ovenfor både ansatte og bedrifter.

administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert H. Eriksson, mener regjeringens lovnader om å utvide permitteringsreglene for fiskeindustrien fremstår som et narrespill og en permitteringsbløff Sjømatbedriftene

-Sjømatbedriftene har jobbet hardt og lenge med å få utvidet permitteringsordningen for fiskeindustrien, og vi var strålende fornøyde og følte vi hadde fått gjennomslag for vårt syn da regjeringen annonserte endringene i juni. Siden den gang har det vært totalt stille, helt frem til sist fredag. vi har ikke hørt et kvekk før nå, selv om de to statsrådene bedyret at dette skulle tre i kraft så raskt som mulig. Dette kunne ha vært på plass sammen dag som de varslet det i juni. Jeg er lite imponert og det hele fremstår som et narrespill, sier administrerende direktør i Sjømatbedriftene, Robert H. Eriksson.

Da regjeringen annonserte endringene i juni uttalte arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna: «Folk skal være sikret inntekt når de plutselig står uten jobb over tid. Reglene som gjelder i dag har slått negativt ut for tilsatte i fiskeindustrien, noe regjeringen vil rett opp i. Nu har vi lyttet til industrien og vi foreslår derfor å styrke rettighetene til de tilsatte».

-Sannheten er at både Brenna, Sivertsen Næss, og regjeringen har latt humla suse uten å foreta seg noen verdens ting. De forsøkte med dette utspillet og skape håp hos både ansatte og fiskeindustrien som den gang stod og som fortsatt står i en svært sårbar og krevende tid. De har satt en hel sjømatindustri på pinebenken, men resultatet er at man har stått på stedet hvil: For de som opplevde at permitteringsperioden utløp i sommer og tidlig høst, de fikk ingen inntektssikring som Brenna bedyret. De har blitt stående uten inntekt, eller blitt tvunget til å få en oppsigelse i hånden, sier Eriksson.

Eriksson forteller at de har jobbet iherdig gjennom sommeren og frem til nå med å få et svar på når endringene trer i kraft, og at de har hatt mange henvendelser fra medlemsbedrifter som har spurt om det samme.

-Vi har vært i kontakt med både arbeids- og inkluderingsdepartementet og nærings- og fiskeridepartementet, men vi har stort sett blitt møtt med er taushet. Ingen har klart å gi et klart svar på når reglene trer i kraft. Det er helt utrolig, sier Eriksson.

Han synes derfor det er positivt at statsråde Sivertsen Næss nå kommer ut og forteller når næringen kan forvente at endringene trer i kraft.  Men han hadde aldri i sin villeste fantasi trodd det skulle ta neste ett halvt år.

-Dette må være verdensrekord i manglende gjennomføringsevne. Det å gå ut og si at nå har vi lyttet til næringen, og at endringene vil tre i kraft så raskt som mulig har vært en gedigen bløff fra A til Å.

Lønnsplikt for fiskeindustrien

En ny lønnsplikt som også vil omfatte fiskeindustrien står på trappene. Fiskeindustrien har hatt særregeler på dette området nettopp ut fra at produksjonen i stor grad påvirkes av både vær, og vind, sesongsvninginger, tilgjenglighet på råstoffet, og ikke minst på kvotenivået.

-Regjeringen innførte innstramninger i permitteringsreglene i 2022. Allerede den gang advarte vi mot konsekvensene. De har latt både industrien og arbeidere stå en vanskelig skvis i over 2 år ved at folk har mistet inntekt, bedrifter mistet kompetanse. Nå skal de også gå bort fra å hensynta alle de ting næringen ikke kan gjøre noe med med tanke på å opprettholde produksjonen ved å innføre lønnsplikt. Sannheten er at regjeringen tar med den ene hånden og gir med den andre, avslutter Robert H. Eriksson i Sjømatbedriftene.

STATSBUDSJETET 2025 - De siste tre års næringspolitikk har skapt varige mèn i norsk sjømatnæring7.10.2024 12:37:50 CEST | Pressemelding

Regjeringen har levert sitt siste forslag til statsbudsjett denne stortingsperioden. Forslaget innebærer et fortsatt alt for høyt skatte- og avgiftsnivå hvor skadelige skatter for næringslivet generelt og sjømatnæringen spesielt videreføre. Dette bidrar til å tappe det norske eierskapet. Sjømatbedriftenes administrerende direktør Robert Holmøy Eriksson forteller at han ikke nødvendigvis er overrasket, men likevel skuffet.