Suksess for norsk helseteknologi

Fire norske helseteknologi-bedrifter med kvinnelige ledere er valgt ut til WomenTech EU, og får dermed et kjempeløft på sin reise mot eksportsuksess. Selskapene er Pioneer Research, Seald, Klyv Therapeutics og Authera.

De fire kvinnelige lederne som har fått finansiering fra WomenTech EU. Fra øverst til venstre med klokka: Maria Vistnes, CEO i Klyv Therapeutics (Foto: Anne Elisabeth Næss), Mari Rogne, CEO i Pioneer (Foto: Kristin Aafløy), Simone Mester, CEO i Authera (Foto: Tord Paulsen) og Tove Cecilie Viebe, CEO i Seald (Foto: A.Peretz).

Dette er en ordning under Horisont Europa, som er verdens største program for forskning og innovasjon. Bedriftene mottar 75 000 Euro i finansiering, og får også coaching- og akseleratortjenester. Innovasjon Norge er nasjonalt kontaktpunkt for programmet og har bistått bedriftene i søknadsprosessen.

- Dette viser at Norge ligger i front når det gjelder tidligfase teknologibedrifter med kvinnelige ledere, og at vi har et meget godt grunnlag for å skape eksportsuksesser av norsk helseteknologi. Finansieringen er et kvalitetsstempel fra EU, og betyr at bedriften har utviklet en teknologi med stort potensiale, sier administrerende direktør i Innovasjon Norge Håkon Haugli.

Mangel på kvinnelige ledere

EU sliter med å øke andelen kvinnelige ledere i teknologibedrifter. I dag har færre enn en av fem teknologibedrifter kvinnelige ledere eller kvinnelig grunnlegger eller medgrunnlegger av bedriften. Som svar på denne utfordringen ble WomenTech EU lansert i 2022.

WomenTech EU retter seg mot «deep tech»-bedrifter i tidlig fase ledet av kvinner. Den kvinnelige søkeren må være grunnlegger eller medgrunnlegger av bedriften og ha en rolle i toppledelsen (CEO, CTO eller tilsvarende).

Støtten består av et tilskudd til bedriften på 75 000 euro som skal brukes til de første trinnene i innovasjonsprosessen: til at bedriften vokser gjennom videreutvikling av forretningsplan og vekststrategi, markedsavklaringsaktiviteter, partner- og investorsøk.

Vinnerne får også tilbud om coaching og mentortjenester, i tillegg til muligheter for å delta i en rekke kompetansehevende og nettverksbyggende arrangementer over hele Europa.

Dette er bedriftene som har kommet gjennom nåløyet til WomenTech EU:

Authera ble grunnlagt i midten av 2022 som en "spin-out" fra Universitetet i Oslo og Oslo Universitetssykehus av gründerne Simone Mester, Torleif Tollefsrud Gjølberg, Jan Terje Andersen og Inger Sandlie. Authera utvikler biologiske legemidler for å behandle øyesykdommer, som nAMD, som forårsaker synstap i en voksende pasientpopulasjon som er anslått til over 50 millioner innen 2040. Opptil 40 % av pasientene responderer dårlig på dagens behandlinger eller utvikler resistens over tid, og det er derfor et stort behov for nye behandlingsalternativer. For å møte dette behovet utvikler Authera et terapeutisk antistoff med en unik virkningsmekanisme. Som en del av forretningsmodellen tilbyr Authera også en teknologiplattform for testing av biologiske legemidler til andre biotek- og farmaselskaper.

- Vi er utrolig stolte og glade for tildelingen fra Women TechEU. Stipendet gir oss ikke bare økonomiske midler til å utvikle oss videre, men vi blir også en del av et europeisk nettverk av kvinnelige ledere. Vi får tilgang til mentorer og skreddersydd veiledning, noe vi håper vil bidra til å løfte selskapet vårt og styrke vår profesjonelle utvikling. Dette er en viktig anerkjennelse for Authera og vår teknologi-plattform, samt oss som team og meg som daglig leder. Med over 800 søkere var konkurransen svært tøff, så det betyr mye for oss å ha blitt valgt. Dette gir oss et fantastisk utgangspunkt for videre vekst og utvikling. Innovasjon Norge oppfordret oss til å søke og ga verdifulle tips og rådgivning gjennom hele søknadsprosessen som definitivt var med på å løfte søknaden vår, sier Simone Mester, CEO i Authera.

Klyv Therapeutics AS ble etablert i 2023 med mål om å utvikle nye legemiddelkandidater for behandling av hjertesvikt og fibrose. Vi retter oss mot en av vår tids store folkehelseutfordringer: skade på organer som hjerte og nyrer, forårsaket av risikofaktorer som høyt blodtrykk, overvekt og diabetes. Disse tilstandene bidrar til betydelig økt dødelighet og sykelighet hos mange mennesker, og dagens behandlingsmuligheter er begrenset. Det er derfor et stort udekket behov for nye og bedre behandlingsstrategier.

Klyv Therapeutics sin tilnærming er å beskytte organene ved å forhindre deres skadelige respons på belastning. Basert på et nytt angrepspunkt for hjertefibrose, oppdaget gjennom forskning ved Universitetet i Oslo, utvikles nå legemiddelkandidater. Klyv Therapeutics har base i Forskningsparken i Oslo, og samarbeider med europeiske FoU-partnere for å realisere denne visjonen.

Selskapet ledes av Maria Vistnes, kardiolog, forsker og hovedoppfinner av det nye behandlingsprinsippet. Hun grunnla selskapet sammen med Andreas Berg, tidligere mentor i SPARK-programmet ved UiO, som har erfaring fra farmasøytisk industri. Med sin biologiske forståelse av angrepspunktet og kliniske erfaring med behandling av hjertesviktpasienter, er hennes ambisjon å bringe denne oppdagelsen til markedet som et produkt til nytte for pasientene.

-Anerkjennelsen fra Women TechEU betyr utrolig mye! Det er en ekstern validering av at vi har en solid og lovende plan med stort potensial. Midlene vil bli brukt til å videreutvikle våre tidlige legemiddelkandidater. I tillegg vil støtten fra mentor og nettverket i Women TechEU gi både selskapet og meg som leder verdifull løftekraft og ekspertise, som vil hjelpe oss med å ta de riktige strategiske valgene på veien videre, sier Maria Vistnes.

Pioneer Research er et bioteknologisk selskap som arbeider med å etablere en drug screening-plattform, som vil kunne bidra til utvikling av medisiner til behandling av cellegift-resistent og uhelbredelig kreftsykdom. Teknologien tar utgangspunkt i en lite karakterisert del av det humane genomet, mikroproteiner, til å muliggjøre utviklingen av hemmere mot såkalte “vanskelige” terapeutiske mål. Firmaet ble etablert i 2022 og har frem til nå mottatt flere nasjonale tildelinger, fra bl.a. Kreftforeningen og Innovasjon Norge, i tett samarbeide med Det Medisinske Fakultetet ved Universitetet i Oslo. Marie Rogne er en av grunnleggerne av selskapet og er daglig leder i bedriften.

-Vi er veldig takknemlige og glad for muligheten til å delta i dette EU-prosjektet. Det åpner dører for et større europeisk nettverk for oss, og inneholder et skreddersydd innovativt program som vil kunne bidra til at vi styrker og utvikler bedriften. Det er også verdifullt å kunne diskutere forretningsstrategier med en kompetent mentor som setter seg inn i vårt selskap og de utfordringene vi jobber med for å ta produktet til marked, sier Marie Rogne, CEO i Pioneer Research.

Seald er et biotek-selskap innen dynamisk persontilpasset kreftbehandling etablert av Tove Cecilie Viebe, kirurg og tidligere overlege på OUS. Seald utvikler en diagnostisk tjeneste der kreftmedisin først utprøves på pasientens egen levende kreftprøve. Hensikten er bedre match mellom kreftpasient og hens kreftmedisin. Bedre match gir en mer effektiv kreftbehandling og dynamisk, bærekraftig bruk av samfunnets helsebudsjetter. Seald har i tillegg verdensomspennende patenter på innovative legemiddelkombinasjoner til behandling av kreft i gallesystemet, en aggressiv kreftform med høy dødelighet og stort, udekket behov for nye kreftmedisiner.

-Støtten fra Women TechEU er en viktig anerkjennelse av vårt arbeid, og adresserer i særdeleshet en utfordring som kvinnelige entreprenører møter, som er manglende kjønnsnøytral tilgang til privat risikokapital. Det finnes ingen tilsvarende nasjonale virkemidler, og dette gjør EU initiativet ekstra verdifullt. EU-tilskuddet gir oss unik tilgang til nettverk og verdifull spisskompetanse til å videreutvikle selskapet. Vi forbereder nå en klinisk studie som tar oss nærmere og optimalisert individuell behandling for hver kreftpasient, såvel som videreutvikling av våre patenterte og innovative legemiddelkombinasjoner, sier Tove Cecilie Viebe, CEO i Seald.

Mari Rogne, CEO i Pioneer
Foto: Kristin Aafløy
Simone Mester, CEO i Authera
Foto: Tord Paulsen
Tove Cecilie Vibe, CEO i Seald
Foto: A.Peretz
Maria Vistnes, CEO i Klyv Therapeutics
Foto: Anne Elisabeth Næss
Administrerende direktør i Innovasjon Norge, Håkon Haugli.
Foto: Astrid Waller