McDonald's åpner Norges første "Changing Places"-toalett i Lillehammer

McDonald's i Norge tar et viktig steg mot bedre tilgjengelighet når restauranten på Strandtorget i Lillehammer gjenåpner torsdag 19. september. Som den første i landet, tilbyr restauranten et "Changing Places"-toalett – et rom spesielt tilrettelagt for personer som ikke får dekket sine behov av ordinære handikaptoaletter.

Jonas Bergstrøm i McDonald's Norge inne på Norges første Changing Places
Jonas Bergstrøm i McDonald's Norge inne på Norges første Changing Places Alexander Henningsen

Inkluderende stoppested langs E6

Et fullverdig «Changing Places»-toalett er utstyrt med hev/senk stellebord, takheis for enkel forflytning, tilgjengelig dusj og et handikaptoalett med tilstrekkelig plass på begge sider.

Jonas Bergstrøm, leder for McDonald’s sine egeneide restauranter i Norge, er stolt over å kunne åpne Norges første restaurant med et «Changing Places»-toalett, tilgjengelig for alle.

– Inkludering er en kjerneverdi i McDonald’s. Midt i gjenoppbyggingen av restauranten i Lillehammer etter stormen Hans, ble vi kontaktet av Håvard Ravn Ottesen fra Changing Places. I tillegg til at jeg selv har en bror som sitter i rullestol og er godt kjent med de daglige utfordringene personer med funksjonsnedsettelser møter, gjorde samtalen med Ottesen det klart at vi måtte handle. Med vår beliggenhet ved E6 håper vi at McDonald's kan bli et inkluderende stoppested for alle, sier Jonas Bergstrøm, leder for McDonald’s sine egeneide restauranter i Norge.

En restaurant for alle

Francisco Rodriguez, seniorleder for bygg og vedlikehold for McDonald's i Norge, forklarer at møtet med Ottesen raskt førte til en beslutning om å endre tegningene for å gjøre plass til Norges første «Changing Places»-toalett.

– Vårt mål er å gjøre McDonald's tilgjengelig for alle. Vi har derfor satt oss som ambisjon å bygge «Changing Places»-toaletter på alle restauranter der det er mulig. I tillegg til Lillehammer, bygger vi slike fasiliteter på våre nye restauranter: Ottestad i Stange, Kobbervikdalen i Drammen, Orkanger og Narvik. Vi er svært stolte av å bidra til dette viktige samfunnstiltaket, sier Francisco Rodriguez, seniorleder for bygg og vedlikehold for McDonald's i Norge.

Nødvendig behov

Mikey Karlsen, som er rullestolbruker og avhengig av assistanse, og prosjektleder for Changing Places, Håvard Ravn Ottesen, understreker hvor viktig McDonald's initiativ er for økt tilgjengelighet langs norske veier.

– Som rullestolbruker møter jeg ofte utfordringer på reise. Det er beundringsverdig at McDonald's har lyttet til våre behov og nå åpner Norges første «Changing Places»-toalett. Jeg håper dette vil inspirere andre bedrifter til å følge etter, og at standarden for universell utforming heves i tråd med kravene til Changing Places, sier Mikey Karlsen.

– Våre undersøkelser viser at vanlige handikaptoaletter ikke dekker behovene til 9 av 10 personer med store funksjonsnedsettelser. Det finnes ingen kjente fullverdige «Changing Places»-fasiliteter som er offentlig tilgjengelige i Norge i dag. McDonald's tar et viktig steg ved å åpne et slikt toalett i Lillehammer, sier Håvard Ravn Ottesen, prosjektleder for Changing Places i Norge.

Ottesen legger også til at slike fasiliteter vil ha stor verdi for personer med både synlige og usynlige funksjonsnedsettelser:

– McDonald's viser vei ved å legge til rette for at alle kan delta i samfunnet. Dette er et etterlengtet tiltak, og vi håper å se flere initiativer som dette fremover, sier han.

Et samarbeid for økt mangfold

Selskapet Etac leverer de tekniske hjelpemidlene til «Changing Places»-toalettet som nå åpner i Lillehammer. Hilde Gravnås, administrerende direktør, ser på samarbeidet med McDonald's som starten på en viktig reise mot økt tilgjengelighet og mangfold i Norge.

– Som den første restaurantkjeden i Norge, investerer McDonald's i både takheis og stellebord for voksne. De tar dermed et bevisst valg om å tilby tilgjengelighet utover lovpålagte krav og forskrifter. Tilgjengelige stellefasiliteter gir trygghet og forutsigbarhet for mange mennesker. Det trenger heller ikke å være en kostbar investering. Vi er stolte over å være en del av dette prosjektet og ser frem til fortsettelsen, sier Hilde Gravnås, administrerende direktør i Etac.

Alexander Henningsen
Nyåpning av McDonald's Lillehammer
Et godt samarbeid har ført til at McDonald's i Norge åpner første Changing Places i Norge. Fv: Hilde Gravnås, adm.dir i Etac, Jonas Bergstrøm, leder for McDonald's egeneide restauranter i Norge, Håvard Ravn Ottesen, prosjektleder for Changing Places i Norge, Francisco Rodriguez, seniorleder for bygg og vedlikehold for McDonald's i Norge, Kent Ivar Stulen, privatperson.
Alexander Henningsen