Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd
De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet, ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse.

Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet på alle togstrekninger i Norge hvert kvartal. Den siste undersøkelsen, for perioden juni-august, viser at de fritidsreisende er mest fornøyd med togturen. Togselskapene ligger stabilt fra sist kvartal med en liten fremgang for Go-Ahead Norge og Vy Øst. Det er SJ Norge som kommer best ut i undersøkelsen totalt.
- Gratulerer til SJ Norge med topplasseringen blant kundene. Jeg vil også gratulere Go-Ahead og Vy, som har en positiv utvikling. Hele jernbanesektoren er fokusert på å gi de som reiser med toget en bedre opplevelse, og det er veldig motiverende at flere kunder sier at de er fornøyde med reisen, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Stabil utvikling
De reisende gir togselskapene samlet 79 av 100 poeng på spørsmålene om hvor tilfredse de var med reisen i sin helhet. Dette er en liten oppgang på 1 poeng fra sist kvartal, men 1 poeng lavere enn samme periode i fjor. Det var 6341 respondenter i undersøkelsen, som ble gjennomført i juli og august.
- Det er positivt å se at det er en liten bedring i resultatet. Undersøkelsen gjelder for sommermånedene der mange har ferie. Det er derfor gledelig å se resultatene for de som har valgt tog i forbindelse med fritidsreiser. Det er fortsatt utfordringer i stabiliteten på jernbanen og vi jobber derfor målrettet for å få en bedre driftsstabilitet og punktlighet i togtrafikken, slik at kundene får den forutsigbarheten de trenger, sier Sletta.
Fornøyde med service og informasjon om bord
På konkrete spørsmål er det personellet og informasjonen om bord på toget som får mest skryt av de reisende. De er minst fornøyde med informasjonen når det oppstår forsinkelser eller andre avvik.
- I sommermånedene har det vært flere planlagte avvik i forbindelse med vedlikehold, spesielt på Østlandet. Dette er helt nødvendige arbeider for å sikre at infrastrukturen fungerer slik den skal, men krever at de reisende får god informasjon om hvordan reisen kan gjennomføres. Dette er noe vi jobber mye med i et samarbeid på tvers av aktørene i jernbanesektoren, avslutter jernbanedirektøren.
Fakta om kundeundersøkelsen:
-
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse gjennomføres hvert kvartal .
-
Undersøkelsen gjelder de togselskapene Jernbanedirektoratet har inngått trafikkavtale med, det vil si Vy Gruppen, SJ Norge og Go Ahead Nordic (Flytoget omfattes ikke av undersøkelsen).
-
Undersøkelsen gjennomføres om bord på toget, hvor passasjerene får anledning til å svare på en rekke tilfredshetsrelaterte spørsmål.
Resultatene for 3. kvartal 2024 kan leses på Jernbanedirektoratets nettside her.
Kontakter
Kristian B. HelgelandRådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:48 15 35 19kristian.helgeland@jernbanedirektoratet.noRuth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noFølg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Togpassasjerene i Midt- og Nord-Norge er landets mest fornøyde26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på SJ Nords linjer er de mest fornøyde i landet. Selskapet får 86 av 100 poeng av kundene, en oppgang fra første kvartal.
Bedre punktlighet ga mer fornøyde passasjerer på Østlandet26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Østlandet er mer fornøyde enn i fjor. Vygruppen, som kjører togene på Østlandet, får nesten 80 av 100 poeng fra passasjerene. Økningen skyldes i stor grad bedre punktligheten.
Solid oppgang i passasjerenes tilfredshet på Sørlandsbanen26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene på Sørlandsbanen er mer fornøyde med reisen. De gir Go Ahead 81 av 100 poeng, en økning på 4 poeng fra samme periode i fjor.
Bergensbanen har noen av landets mest fornøyde passasjerer26.6.2025 08:40:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse for andre kvartal viser at passasjerene med Bergensbanen er blant landets mest fornøyde.
NTP: Slik følges jernbanesektoren opp22.4.2025 14:26:30 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet har utarbeidet en gjennomføringsplan for realisering av Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025–2036. Planen sikrer en god samordning av innsatsfaktorene i jernbanesektoren.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom