Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd
De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet, ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse.
Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet på alle togstrekninger i Norge hvert kvartal. Den siste undersøkelsen, for perioden juni-august, viser at de fritidsreisende er mest fornøyd med togturen. Togselskapene ligger stabilt fra sist kvartal med en liten fremgang for Go-Ahead Norge og Vy Øst. Det er SJ Norge som kommer best ut i undersøkelsen totalt.
- Gratulerer til SJ Norge med topplasseringen blant kundene. Jeg vil også gratulere Go-Ahead og Vy, som har en positiv utvikling. Hele jernbanesektoren er fokusert på å gi de som reiser med toget en bedre opplevelse, og det er veldig motiverende at flere kunder sier at de er fornøyde med reisen, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Stabil utvikling
De reisende gir togselskapene samlet 79 av 100 poeng på spørsmålene om hvor tilfredse de var med reisen i sin helhet. Dette er en liten oppgang på 1 poeng fra sist kvartal, men 1 poeng lavere enn samme periode i fjor. Det var 6341 respondenter i undersøkelsen, som ble gjennomført i juli og august.
- Det er positivt å se at det er en liten bedring i resultatet. Undersøkelsen gjelder for sommermånedene der mange har ferie. Det er derfor gledelig å se resultatene for de som har valgt tog i forbindelse med fritidsreiser. Det er fortsatt utfordringer i stabiliteten på jernbanen og vi jobber derfor målrettet for å få en bedre driftsstabilitet og punktlighet i togtrafikken, slik at kundene får den forutsigbarheten de trenger, sier Sletta.
Fornøyde med service og informasjon om bord
På konkrete spørsmål er det personellet og informasjonen om bord på toget som får mest skryt av de reisende. De er minst fornøyde med informasjonen når det oppstår forsinkelser eller andre avvik.
- I sommermånedene har det vært flere planlagte avvik i forbindelse med vedlikehold, spesielt på Østlandet. Dette er helt nødvendige arbeider for å sikre at infrastrukturen fungerer slik den skal, men krever at de reisende får god informasjon om hvordan reisen kan gjennomføres. Dette er noe vi jobber mye med i et samarbeid på tvers av aktørene i jernbanesektoren, avslutter jernbanedirektøren.
Fakta om kundeundersøkelsen:
-
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse gjennomføres hvert kvartal .
-
Undersøkelsen gjelder de togselskapene Jernbanedirektoratet har inngått trafikkavtale med, det vil si Vy Gruppen, SJ Norge og Go Ahead Nordic (Flytoget omfattes ikke av undersøkelsen).
-
Undersøkelsen gjennomføres om bord på toget, hvor passasjerene får anledning til å svare på en rekke tilfredshetsrelaterte spørsmål.
Resultatene for 3. kvartal 2024 kan leses på Jernbanedirektoratets nettside her.
Kontakter
Kristian B. HelgelandRådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:48 15 35 19kristian.helgeland@jernbanedirektoratet.noRuth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noFølg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Togpassasjerer på fritidsreise mest fornøyd19.6.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Årets andre kundeundersøkelse viser en liten oppgang i tilfredshet blant togpassasjerene etter en krevende vinter.
Marie Beate Rise blir ny direktør for Norsk jernbanemuseum29.4.2024 10:15:00 CEST | Pressemelding
Rise tiltrer 5. august, og kommer fra stillingen som daglig leder på Prøysenhuset. –Jeg ser veldig fram til å ta fatt på oppgaven, sier Rise.
Værutfordringer ga litt mindre fornøyde togpassasjerer21.3.2024 13:00:00 CET | Pressemelding
Første kundetilfredshetsundersøkelse for 2024 viser en nedgang i tilfredshet blant passasjerene, det kalde været i starten på året ga utfordringer med punktligheten og avvik.
Togpassasjerene er litt mindre fornøyde18.12.2023 15:30:00 CET | Pressemelding
Årets siste kundeundersøkelse, gjennomført av Jernbanedirektoratet, viser at passasjerene er litt mindre fornøyde med togtilbudet. For de reisende er det spesielt punktlighet og avviksinformasjon som trekker ned.
Nasjonal transportplan 2025-36: Vil prioritere punktlighet og ruste jernbanen for fremtiden3.10.2023 15:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet og Bane NOR ønsker å bruke mer penger på vedlikehold og fornyelse av dagens jernbane i neste Nasjonale transportplan, for å styrke punktligheten og gjøre jernbanen rustet mot klimaskapte endringer.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom