Turister og passasjerer i nord er mest fornøyd
De mest fornøyde togpassasjerene er på fritidsreise. Blant togselskapene er det SJ Norge, som kjører Dovrebanen og Nordlandsbanen, som har høyest kundetilfredshet, ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse.

Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet på alle togstrekninger i Norge hvert kvartal. Den siste undersøkelsen, for perioden juni-august, viser at de fritidsreisende er mest fornøyd med togturen. Togselskapene ligger stabilt fra sist kvartal med en liten fremgang for Go-Ahead Norge og Vy Øst. Det er SJ Norge som kommer best ut i undersøkelsen totalt.
- Gratulerer til SJ Norge med topplasseringen blant kundene. Jeg vil også gratulere Go-Ahead og Vy, som har en positiv utvikling. Hele jernbanesektoren er fokusert på å gi de som reiser med toget en bedre opplevelse, og det er veldig motiverende at flere kunder sier at de er fornøyde med reisen, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Stabil utvikling
De reisende gir togselskapene samlet 79 av 100 poeng på spørsmålene om hvor tilfredse de var med reisen i sin helhet. Dette er en liten oppgang på 1 poeng fra sist kvartal, men 1 poeng lavere enn samme periode i fjor. Det var 6341 respondenter i undersøkelsen, som ble gjennomført i juli og august.
- Det er positivt å se at det er en liten bedring i resultatet. Undersøkelsen gjelder for sommermånedene der mange har ferie. Det er derfor gledelig å se resultatene for de som har valgt tog i forbindelse med fritidsreiser. Det er fortsatt utfordringer i stabiliteten på jernbanen og vi jobber derfor målrettet for å få en bedre driftsstabilitet og punktlighet i togtrafikken, slik at kundene får den forutsigbarheten de trenger, sier Sletta.
Fornøyde med service og informasjon om bord
På konkrete spørsmål er det personellet og informasjonen om bord på toget som får mest skryt av de reisende. De er minst fornøyde med informasjonen når det oppstår forsinkelser eller andre avvik.
- I sommermånedene har det vært flere planlagte avvik i forbindelse med vedlikehold, spesielt på Østlandet. Dette er helt nødvendige arbeider for å sikre at infrastrukturen fungerer slik den skal, men krever at de reisende får god informasjon om hvordan reisen kan gjennomføres. Dette er noe vi jobber mye med i et samarbeid på tvers av aktørene i jernbanesektoren, avslutter jernbanedirektøren.
Fakta om kundeundersøkelsen:
-
Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse gjennomføres hvert kvartal .
-
Undersøkelsen gjelder de togselskapene Jernbanedirektoratet har inngått trafikkavtale med, det vil si Vy Gruppen, SJ Norge og Go Ahead Nordic (Flytoget omfattes ikke av undersøkelsen).
-
Undersøkelsen gjennomføres om bord på toget, hvor passasjerene får anledning til å svare på en rekke tilfredshetsrelaterte spørsmål.
Resultatene for 3. kvartal 2024 kan leses på Jernbanedirektoratets nettside her.
Kontakter
Kristian B. HelgelandRådgiver kommunikasjonJernbanedirektoratet
Tel:48 15 35 19kristian.helgeland@jernbanedirektoratet.noRuth Høyland JønsrudKommunikasjonsdirektørJernbanedirektoratet
Tel:95 18 31 08ruth.jonsrud@jernbanedirektoratet.noFølg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
SJ Norges har fortsatt svært fornøyde passasjer22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Til tross for brudd i trafikken etter raset i Levanger, får SJ Norge god karakter fra reisende om bord på togene. Fritidsreisende er den mest fornøyde passasjergruppen.
Stabil tilfredshet på Sørlandet – tross storm og trøblete tog22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Til tross for en stormfull høst med uplanlagte avvik er tilfredsheten blant passasjerene på Sørlandet stabil, ifølge en fersk måling fra Jernbanedirektoratet. Fritidsreisende er den mest fornøyde passasjergruppen.
Passasjerene på Bergensbanen mest fornøyd i hele landet22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Vy Vest har de mest fornøyde kundene, viser en ny undersøkelse fra Jernbanedirektoratet. Fritidsreisende er den mest fornøyde passasjergruppen.
Nedgang i tilfredsheten blant togpassasjerer på Østlandet22.12.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
En høst med preget av flere uplanlagte brudd ga redusert tilfredshet blant reisende med regiontogene på Østlandet. Lokaltogpassasjerene i Oslo-området er verken mer eller mindre fornøyd enn på samme tid i fjor.
Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge19.12.2025 09:30:00 CET | Pressemelding
Jernbanedirektoratet forlenger avtalen med SJ Norge om å drifte Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Trønderbanen i to år fra desember 2028.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom