Vy og Flytoget slås sammen – Flytoget blir et datterselskap av Vy
Fra 2028 samles togtrafikken på Østlandet for å gi flere et bedre reisetilbud. Nå starter forberedelsene med å slå sammen de to statlige persontogselskapene, Vy og Flytoget. Flytoget skal bli et datterselskap i Vy-konsernet.
I 2028 går Flytogets konsesjoner ut og strekningene som Flytoget i dag trafikkerer blir en del av det samlede rutetilbudet på Østlandet. Et nytt rutetilbud skal gi reisende et bedre kollektivtilbud enn de har i dag, også til Oslo lufthavn.
– Målet vårt er å gi alle som reiser med tog på Østlandet et bedre tilbud, samtidig som staten får mer for hver krone vi bruker på jernbane. Å gjøre flytoget til et datterselskap av Vy vil bidra til dette. Vy skal ta med det aller beste fra Flytoget. Nå får vi ett slagkraftig statlig persontogselskap som jeg har store forventninger til, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Kollektivtilbudet til Gardermoen skal på sikt bli enda bedre
Sammenslåingen vil ikke påvirke tilbudet til de reisende nå. Frem til alle togavgangene blir en del av det samlede kollektivsystemet på Østlandet, vil man kunne reise med Flytoget akkurat som i dag.
– Regjeringen er opptatt av at det fortsatt skal være enkelt å reise grønt og velge tog til og fra Oslo Lufthavn. På sikt blir kollektivtilbudet til Gardermoen enda bedre. Det blir enklere å reise til og fra flyplassen når alle togavgangene blir en del av det samlede kollektivsystemet på Østlandet. Det blir mindre ventetid mellom avgangene, bedre plass og de som reiser kan bruke Ruterbillett på alle togene, sier samferdselsministeren.
Flytogets kultur skal videreføres
Flytoget har siden oppstarten bidratt med solide resultater og blitt en av Norges sterkeste merkevarer, med et tydelig engasjement for de reisendes behov. Flytogets kultur og ansatte skal videreføres og styrkes i en felles og større organisasjon.
– Selskapene får nå tid til å lære av hverandre, innføre beste praksis og samkjøre personalet før Vy skal kjøre alle tog til og fra flyplassen. Det er viktig å gjøre grep nå for å få til en effektiv overgang og god kvalitet på det fremtidige togtilbudet fra dag én, sier Nygård.
Sammenslåing støttes av ekstern rådgiver
Også den eksterne, finansielle rådgiveren som har blitt benyttet i vurderingen av selskapsstrukturen for Vy og Flytoget, anbefaler at de to selskapene bør slås sammen. Grunnen er at en slik løsning vil gi gode tjenester til de reisende og samtidig øke statens verdier.
Bedre for flere reisende i et område med sprengt kapasitet
I hovedstadsområdet er det ikke plass til flere tog på sporene. Det gjelder spesielt i jernbanetunnelen mellom Oslo S og Skøyen, der veldig mange av togene på Østlandet kjører gjennom.
– En ny jernbanetunnel under Oslo vil uansett ikke være på plass før om mange år. For å løse problemet må vi utnytte kapasiteten bedre på de togene det faktisk er plass til. Det ble derfor bestemt allerede i mars 2023 at den kapasiteten i jernbanenettet Flytoget bruker etter hvert skal brukes til å styrke togtilbudet på Østlandet som Vy driver. Å slå de to selskapene sammen gjør det enklere og rimeligere å utvikle et bedre togtilbud for flest mulig reisende på hele Østlandet, ikke bare på den strekningen som Flytoget kjører i dag, sier Jon-Ivar Nygård.
Videre fremdrift
Styrene i de to selskapene vil få et felles mandat med mål og rammene for arbeidet med sammenslåingen.
For flere opplysninger – se:
- Brev av 18. september 2024 fra Samferdselsdepartementet: Mandat for å forberede sammenslåing av Vy og Flytoget samt mandat for overføring av eierskap av togmateriell fra Flytoget til Norske tog (pdf).
- Pressemelding av 25. juni 2024: Eierskapet av Flytoget overføres til Samferdselsdepartementet
- Direktetildeling persontrafikk Østlandet: Dokumenter oversendt Stortinget
- Pressemelding av 3. mars 2023 fra Jernbanedirektoratet: Vy får tildelt togtilbudet på hele Østlandet
- Pressemelding av 7. april 2022 fra Samferdselsdepartementet: Vy og Flytoget er inviterte til forhandlingar om direktetildeling av togtilbodet på Austlandet
Nøkkelord
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noOm oss
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Vy direktetildeles kontrakt på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra 202722.10.2024 18:05:43 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Inngåelse av ny ordinær avtale for togtrafikken i sør, som Go-Ahead i dag kjører, blir derfor utsatt. I en mellomperiode vil Jernbanedirektoratet sikre trafikken gjennom en kortsiktig direktetildeling til Vy i inntil fem år. Dette er et unntak som følger av EUs fjerde jernbanepakke.
Statsbudsjettet 2025: Foreslår 50 millionar kroner til opprusting av fylkesvegbruer som er kritiske for militær mobilitet7.10.2024 10:07:07 CEST | Pressemelding
– Transportsystemet skal støtte opp under militære behov for forflytting av både personell og materiell. Ved å opprette ei ny tilskotsordning til militær mobilitet vil regjeringa sikre at fylkeskommunane blir sette i stand til å ruste opp bruer på fylkesvegnettet som er kritiske for militær transport, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statsbudsjettet 2025: Ei historisk satsing på samferdsel7.10.2024 10:06:50 CEST | Pressemelding
– Regjeringa legg opp til ei historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbetre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehald betyr betre tryggleik for folk i trafikken, betre klimatilpassing og betre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi mellom anna å starte det største samferdselsprosjektet nokon gang, Arna-Stanghelle. Heilt konkret foreslår vi å løyve totalt 96,1 milliardar kroner til samferdsel i 2025, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Statsbudsjettet 2025: 1,1 milliardar kroner meir til drift og vedlikehald av riksvegane7.10.2024 10:06:33 CEST | Pressemelding
Regjeringa foreslår å løyva 10,8 milliardar kroner til drift og vedlikehald av riksvegnettet i 2025. Dette er ein auke på 1,1 milliardar kroner samanlikna med statsbudsjettet for 2024.
Statsbudsjettet 2025: Trappar opp innsatsen for å redusere forseinkingar og innstillingar i togtrafikken7.10.2024 10:05:36 CEST | Pressemelding
– Det er for mange tog som ikkje er i rute. Det må vi gjere noko med. I tråd med prioriteringa i ny Nasjonal transportplan foreslår regjeringa å auke løyvingane til vedlikehold og fornying av jernbanen i 2025. For første gong på fleire år blir det foreslått meir pengar til å redusere innstillingar og forseinkingar i togtrafikken enn til å byggje ny jernbane, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom