Virksomheter er villige til å betale mer for stål og betong med lavt utslipp

Del

En fersk rapport fra Climate Group og Rambøll, presentert under Climate Week i New York denne uken, viser at nær halvparten av internasjonale virksomheter er villige til å betale mer for klimavennlig stål og betong. Dette viser at mange er interessert i bærekraftige materialer. Siden stål og betong står for 15 prosent av verdens karbonutslipp, er det viktig å kutte her for å nå målene i Parisavtalen.

I dag ble funnene fra en global studie om markedets villighet for lavkarbonbetong og -stål presentert under Climate Week i New York.
I dag ble funnene fra en global studie om markedets villighet for lavkarbonbetong og -stål presentert under Climate Week i New York.

Rapporten, The Steel and Concrete Transformation: 2024 market outlook on lover emission steel and concrete, er basert på svar fra over 250 selskaper fra 42 land, og hva de mener om å bruke og betale mer for stål og betong som forurenser mindre. I tillegg kommer det frem hvorvidt disse selskapene er klare for å ta i bruk mer miljøvennlige materialer, og hva som stopper dem fra å bruke mer av dem.

Positive markedsutsikter
45 % av respondentene sier de er villige til å betale mer for utslippsreduksjoner på minimum 25 % for stål, mens 57 % ville være villige til å gjøre det for reduksjoner over 50 %. For betong er tallene henholdsvis 40 % og 49 %. Selv om viljen til å betale varierer på tvers av sektorer og geografier, rapporterte 52 % av respondentene en høyere tilbøyelighet til å gjøre dette sammenlignet med for ett år siden, mens 34 % rapporterte ingen endring.

Rapporten viser at mange bedrifter er klare for dagen hvor klimavennlig stål og lavkarbonbetong er det vanlige. Hele 78 % tror at slike materialer blir standard innen det neste tiåret. Tallene understreker at industrien skjønner at de må endre seg både på grunn av regelverk og etterspørsel fra markedet.

Selv om viljen er stor, viser resultatene også at det fortsatt finnes hindringer. Virksomhetene forteller at de største utfordringene er høye kostnader, utdaterte holdninger og mangel på kunnskap.

Bedriftene mener at myndighetene spiller en viktig rolle i overgangen til mer miljøvennlig stål og betong. Av tiltak nevner de skattefordeler, tilskudd og karbonprising som viktige tiltak for å støtte denne prosessen. Uten denne type politiske tiltak er det fare for at vi ikke klarer å skifte til bærekraftige materialer raskt nok. Det haster med å få på plass effektive politiske tiltak for å støtte denne endringen.

Jen Carson, Leder for Industri i Climate Group sier:

–Lederne i næringslivet fører aktivt an i endringen for økt bærekraft. Markedet viser tydelig interesse for mer miljøvennlige materialer som stål og betong, og er villig til å betale for dette. Dette bør leverandører, myndigheter og investorer ta hensyn til, sier han.

Selv om mye arbeid gjenstår for å akselerere utviklingen mot mer miljøvennlige materialer. Bedrifter må kunne velge mer bærekraftig stål og betong, og myndighetene må fjerne hindringene så raskt som mulig. Dette kan stimulere etterspørselen fra bedrifter og skape en betydelig forandring i hele sektoren.

Michael Simmelsgaard, Chief Operating Officer i Rambøll sier:

–Det faktum at flere selskaper nå er villige til å betale mer for stål og betong med lavere utslipp sender et sterkt signal til markedet. For at endringer skal skje raskere, må forskjellige aktører - politikere, investorer, de som kjøper stål og betong, og til slutt kundene som må godta en høyere pris - jobbe sammen. Vi må bygge videre på dette for å raskt redusere utslipp i tungindustrien og jobbe mot å nå nullutslipp globalt.

Om Climate Group
Climate Group jobber for raske klimatiltak. Målet er netto null-utslipp innen 2050, og med større velstand for alle. Vi retter oss mot områder med mye utslipp hvor vi kan skape store endringer. Ved å skape sterke nettverk og holde organisasjoner ansvarlige, gjør vi løfter om til reelle tiltak. Vi deler suksessene for å inspirere flere til å gjøre det samme. Vi er en non-profit organisasjon startet i 2004, med baser i London, New Delhi og New York, og en del av We Mean Business- koalisjonen.

Om SteelZero
SteelZero er et globalt initiativ som samler ledende organisasjoner for å sette fart i overgangen til en netto null stålindustri. Gruppen vår på over 40 medlemsbedrifter jobber for å etablere etterspørsel etter klimavennlig stål ved å forplikte seg til å bruke 50 prosent stål med lave utslipp innen 2030. Målet er å oppnå 100 prosent klimanøytralt stål senest i 2050. Blant medlemmene er kjente selskaper som Volvo Cars, Orsted, Maersk, og Lendlease. Finn ut mer her: https://www.theclimategroup.org/steelzero

Nøkkelord

Kontakter

Alexandra Brandt Corstius, kommunikasjonssjef hos Climate Group: abrandtcorstius@climategroup.org
Salome Pkhaladze, global innholdsrådgiver i Ramboll: slph@ramboll.dk

Bilder

Lenker

Følg pressemeldinger fra Rambøll

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Rambøll på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Rambøll

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye