Fikk tunnelpatent: – En utfordring med brann

Oppfinnerne Eugene Zaikonnikov og Tron Vedul Tronstad har nylig fått patent på et norsk system for evakuering med lyd.

Test av lydsystemet i et av Statens Vegvesens test-tunneler.
Test av lydsystemet i et av Statens Vegvesens test-tunneler. Thor Nielsen/SINTEF

Det Bergensbaserte selskapet Norphonic står som innehaver av patentet. De bestemte seg for å utvikle et annerledes system for evakuering etter en periode med flere alvorlige tunellbranner.

– En utfordring med brann i tunneler, er at synet fort blir begrenset av røyk. Den eneste måten å redde seg fra situasjonen, er enten å følge veggene eller andre signaler som er tilgjengelige. Det fantes ikke noe system som brukte lyd for å evakuere folk, sier oppfinner Eugene Zaikonnikov.

Systemet, som har fått navnet Evacsound, består av flere høyttalere satt ut med jevne mellomrom i en tunnel. Høyttalerne er retningsbestemte, noe som gjør at du hører lyden mye sterkere fra den ene siden av dem enn den andre. Dette skal gjøre det lettere for folk å skjønne hvilken retning de bør gå.

Å finne den perfekte lyd

For å finne den perfekte lyden fikk de med seg hørselekspert Tron Vedul Tronstad fra SINTEF på laget.

– Da Norphonic kom til oss med et produkt som muliggjorde at man hadde flere høyttalere langs tunnelen, kom vi opp med ideen om å utnytte menneskets medfødte evne til å høre hvor en lyd kommer fra, sier Tronstad.

I en testtunnel ved Åndalsnes ble det forsøkt med klikkelyder, plystring og en slags bjelle, lik den som kan høres ved togoverganger.

– Vi valgte å gå videre med en bjelle. Denne lyden skiller seg veldig ut fra andre lyder i tunnelen og er enkel å høre retningen til. Bjellelyden ble også opplevd som enklest å følge til rømningsveien, sier Tronstad.

Lyden må også være hørbar og forståelig i en stressituasjon hvor det er andre lyder til stede.

null
Hvilken vei skal man gå? Sikten forsvinner fort i en røykfull tunnel. Carl Södersten/SINTEF

Godt samarbeid

Da oppfinnerne hadde jobbet med prosjektet i omtrent to år, viste det seg at Statens Vegvesen i samarbeid med Innovasjon Norge skulle utlyse en konkurranse for systemer som kunne hjelpe med evakuering i tunneler.

– Vi hadde gjort leksene før, men det hjalp mye å få finansiering og praktisk hjelp fra Statens Vegvesen, sier Zaikonnikov.

Statens Vegvesen har allerede anskaffet flere Evacsound-systemer både i eksisterende tunneler og i nye tunneler under bygging.

Strategisk valg

– Denne oppfinnelsen bidrar til å gjøre veiene våre tryggere, og er et resultat av et godt samarbeid fra flere norske miljøer - forskning, finansiering og statlig støtte. Dette er akkurat den type samfunnsnyttig innovasjon vi heier på, sier Bjørn Lillekjendlie, direktør i patentavdelingen i Patentstyret.

Norphonic har store internasjonale konkurrenter, så Lillekjendlie mener de gjorde et godt strategisk valg ved å sikre seg patent så raskt.

– Dette er et firma som leverer produkter på en internasjonal skala, som er noe vi trenger mer av i Norge. Det er ekstra viktig å sørge for å ha IP-rettigheter hvis man har eksportsatsinger, mener han.

null
Oppfinnerne Eugene Zaikonnikov og Tron Vedul Tronstad (til høyre) følger med på testen. Thor Nielsen/SINTEF

Hvilken vei skal man gå? Sikten forsvinner fort i en røykfull tunnel.
Carl Södersten/SINTEF
Test av lydsystemet i et av Statens Vegvesens test-tunneler.
Thor Nielsen/SINTEF
Thor Nielsen/SINTEF
Utenfor en av testtunnelene.
Carl Södersten/SINTEF
Eugene Zaikonnikov i testtunnelen.
Privat
Høyttalerne som skal hjelpe deg ut av tunnelen.
Norphonic
Høyttalerne som skal hjelpe deg ut av tunnelen.
Eugene Zaikonnikov
Patentdirektør Bjørn Lillekjendlie.