Reisevaneundersøkelsen på fly 2023

Transportøkonomisk institutt (TØI) har, for Avinor, utarbeidet rapporten "Reisevaner på fly 2023" som blant annet viser betydelig bedring i flytrafikken innenlands etter pandemien. Selv om arbeidsbetingede reiser er synkende, har fritidsmarkedet nesten full innhenting mens antallet utlendinger spiller en viktig rolle i veksten av utenlandstrafikken.

Kort sammendrag

Rapporten presenterer hovedresultater fra Avinors reisevaneundersøkelse på fly i 2023. I alt er det innhentet data fra 127 000 passasjerer. Innlandstrafikken nådde 14,6 millioner reiser i 2023, som var 93 % av nivået i 2019. Fritidsmarkedet har hentet seg mer inn etter pandemien enn forretningsmarkedet. Arbeidsbetingede reiser utgjør 41 % av innenlandstrafikken med fly, mot 43 % i 2019 og 50 % i 2013. Det foretas færre arbeidsbetingede reiser innenlands nå enn for ti år siden. Samlet falt reisefrekvensen innenlands fra 2,4 reiser per år i 2013 til 1,9 i 2023. Antallet utlendinger på innlandsrutene øker - hver sjette flyreise i Norge foretas av bosatte i utlandet. Total utenlands trafikk var 21,9 millioner reiser i 2023, hhv. 20,4 millioner reiser med rutefly og 1,5 millioner reiser med charterfly. Dette var 89 % av nivået i 2019. For rutetrafikken var andelen arbeidsbetingede reiser 24 %, mot 34 % i 2013. 47 % av passasjerene på flyvningene til/fra Norge i 2023 var utlendinger, mot 37% i 2013.

Flytrafikken innenlands – nesten full innhenting for fritidsmarkedet og stadig høyere andel utlendinger

Antall flyreiser per innbygger innenlands har falt, og ligger nå på 1,9 reiser per innbygger. I 2019 foretok nordmenn i gjennomsnitt 2,2 reiser med fly innenlands, mens antallet var 2,4 reser om vi går 10 år tilbake. Reisefrekvensen faller i alle deler av landet, men relativt sett var reduksjonen størst blant bosatte på Østlandet og minst i Nord-Norge, med bare 3 % reduksjon i reisefrekvens fra 2019 til 2023.
SAS er fortsatt største operatør på innenriksmarkedet med 42 % av trafikken. Norwegian hadde i fjor en markedsandel på 37 %, mens Widerøe hadde 21 %. SAS tapte markedsandeler gjennom pandemien. Passasjertallet på innenlandsrutene i 2023 var bare 83 % av nivået i 2019. For Norwegian var tilsvarende tall 92 %, mens Widerøe hadde 17 % flere reisende på innenriksrutene i 2023 sammenlignet med 2019.

Andelen arbeidsbetingede reiser er fortsatt fallende, og i 2023 utgjorde de 41 % av innenlandstrafikken, mot 50 % for 10 år tilbake. Det har blitt vesentlig færre reiser relatert til olje- og gassvirksomhet. Dette var en klar trend da pandemien traff, og den fortsetter nå som markedet er normalisert. Om lag hver tredje oljereise er falt bort de siste ti årene. Andelen av innenlandsreisene som er relatert til oljeaktivitet falt fra 13 % i 2013 til 8 % i 2023. Men også den øvrige arbeidsrelaterte trafikken fortsetter å falle – trenden indikerer nedgang i forretningstrafikken innenlands fremover.

Fritidsmarkedet har nesten hentet seg helt inn etter pandemien. Trafikkvolumet i 2023 var 97 % av nivået i 2019. Trenden viser likevel fallende vekstrater også i fritidsmarkedet. Fra 2013 til 2019 økte antall fritidsreiser innenlands i gjennomsnitt med 3,0 % per år. Gjennomsnittlig vekst i de ti foregående årene var 3,8 % per år. Det viktigste delmarkedet er fortsatt besøksreiser, med 24 % av all innenlandstrafikk i 2023. Veksten i årene fram mot pandemien (2013-2019) var likevel langt lavere for besøksreiser enn for ferie- og helgeturer, som andre typer fritidsreiser, henholdsvis 1,8 % og 4,1 % per år. Innenlands ferie- og helgeturer var i 2023 på samme nivå som før pandemien.

Antallet utlendinger på innlandsflygningene fortsetter å øke. 18 % av innenlandsreisene foretas nå av bosatte i utlandet. Fra 2013 til 2023 mer enn doblet antallet seg, fra 1,2 millioner til 2,5 millioner reiser. Størst antall hadde ruten Oslo-Tromsø med 116 000 utenlandske passasjerer i 2023, tilsvarende 10 % av det totale antall reisende på ruta. Høyest andel utlendinger i 2023 hadde Oslo-Svalbard (25 %) og Bergen-Tromsø (17 %).

Oslo-Trondheim er største rute innenlands med 1,90 millioner passasjerer i 2023. Oslo-Bergen er nest størst med 1,84 millioner passasjerer, mens Oslo-Stavanger er tredje størst med 1,45 millioner. Trafikken på disse rutene var henholdsvis 90 %, 92 % og 87 % av nivået i 2019.

Flytrafikken mellom Norge og utlandet – sterkt påvirket av pandemien, men nærmer seg 2019-nivå

Flytrafikken mellom Norge og utlandet ble sterkt påvirket av pandemien og tilhørende reise-restriksjoner i perioden fra mars 2020 til første halvår 2022. Trafikken gikk dermed ned fra 24,6 millioner reiser (utenlands terminalpassasjerer) i 2019 til 21,9 millioner reiser i 2023, fordelt på 20,4 millioner reiser med rutefly og 1,5 millioner reiser med charterfly. Oslo lufthavn har nå en markedsandel på 66 % av utenlandstrafikken, inkludert Sandefjord Torp. Siden 2013 er det utlendingene som har bidratt mest til veksten i utenlandstrafikken, til tross for et kraftig fall under pandemien. Antallet fritidsreiser med rutefly mellom Avinors lufthavner og utlandet økte fra 9,2 millioner reiser i 2013 til 13,1 millioner reiser i 2023. På alle de største lufthavnene falt antallet norske forretningsreiser fra 2019 til 2023. Markedet domineres fortsatt av Norwegian og SAS, som nå flyr drøyt tre av fem utenlandspassasjerer. Det viktigste destina-sjonslandet for interkontinentale reiser er fortsatt USA, etterfulgt av Thailand. Amsterdam har tatt igjen København som viktigste transferlufthavn i utlandet i 2023.

Nordmenns ferie- og fritidsreiser til og fra utlandet økte med 0,6 millioner reiser fra 2013 til 2019, men nedgangen over de fire årene fra 2019 til 2023 gjorde at antallet på 6,5 millioner reiser i 2023 bare var så vidt over nivået ti år tidligere. Ferie-/helgeturer utgjorde i 2023 70 % av fritidstrafikken og besøksreiser 30 %. Alicante har i 2023 passert London som det mest populære reisemålet for nordmenn, og Malaga passerte København som tredje største destinasjon. Det var reiser med færre enn fire overnattinger som økte mest fra 2013 til 2023, mens de med flere enn sju overnattinger gikk ned i andel over tiårsperioden. Fra 2019 til 2023 var veksten i utlendingers kommersielle overnattinger i Norge høyere enn veksten i nordmenns overnattinger. Den tendensen har styrket seg det siste året, med en betydelig oppgang i utlen-dingers overnattinger og en liten nedgang i nordmenns. Via Avinors lufthavner kom det flest ferie- og fritidsreisende fra Storbritannia, Tyskland og USA, som er de største markedene, med om lag 0,5 millioner reisende hver. Besøkende fra Polen og Frankrike følger deretter, med knapt 0,3 millioner hver.

Trafikkutviklingen fremover – fortsatt innhenting for utenlandstrafikken

Flymarkedet har vært gjennom turbulente år, og det har vært knyttet usikkerhet til trafikkutviklingen etter pandemien. Trafikken i 2023 har ikke kommet tilbake til nivået før pandemien, verken på innland eller utland. Innhentingen har vært svakere for arbeidsbetingede reiser enn for fritidsreiser. Trenden før pandemien viste at nordmenn reiser mindre med fly internt i Norge. Dette kan fortsette fremover, og vi legger til grunn at det ikke kommer noen ytterligere «innhentingsvekst» for innenlandstrafikken. For trafikken til/fra Norge indikerer trenden at det fortsatt kan komme innhenting, både for innkommende reiser (internasjonale turister og forretningsreisende) og for nordmenn på fritidsreise til utlandet.

Om RVU 2023

Reisevaneundersøkelsen på fly 2023 (RVU 2023) er den foreløpig siste av en lang rekke undersøkelser som Avinor har gjennomført blant sine passasjerer siden 1972. I RVU 2023 har 37 000 innlandspassasjerer og 90 000 utlandspassasjerer svart på spørsmål om reisen de gjennomførte. Undersøkelsen ble gjennomført på ni lufthavner. Alle flyselskaper og de fleste ruter fra Avinors største lufthavner er representert i undersøkelsen.

Dokumenter