Statens vegvesen lyser ut ny type konkurranse om vegdriften i norddelen av Trøndelag
For første gang er klima og miljø en del av konkurransen for vegdrift på riksveier fra Åsen i Trøndelag til Nordland grense.
I tillegg til at Statens vegvesen nå introduserer tildelingskriterier for miljø og klimakutt for kontrakter i Trøndelag, er dette første driftskontrakt med forhandling i Midt-Norge.
Omfatter 288 kilometer veg
Vegdrift innebærer å holde vegene trygge og framkommelige og omfatter blant annet brøyting, enkelt vedlikehold og beredskap.
Kontrakten gjelder fra 1. september 2025 til 31. august 2030 med mulighet for forlengelse i inntil tre år. Denne kontrakten omfatter totalt 288 km riksveg, hvorav 265 kilometer er riksveg og 23 kilometer er gang- og sykkelveg langs riksveg. Kontrakten omfatter drifts- og vedlikeholdsoppgaver på riksveger og riks gang- og sykkelveger med tilhørende sideanlegg og rasteplasser.
Trafikken på disse riksvegene har et variasjonsspenn fra 1400 til 15 000 kjøretøyer i døgnet.
Satser på nye kontraktsformer
Tradisjonelt blir vegdriftskontrakter tildelt entreprenøren som tilbyr lavest pris – så lenge kvalitetskravene er oppfylt. Men de siste årene har Statens vegvesen tatt i bruk nye anskaffelsesformer der også andre kriterier enn pris teller med i konkurransen og hvor det også gjennomføres forhandlinger med aktuelle entreprenører.
Det er første gang en slik kontrakt tas i bruk i Midt-Norge.
– Statens vegvesen vil legge vekt på leverandørens kontraktspesifikke klima- og miljøtiltak som bidrar til miljøeffekt og reduksjon av klimagassutslipp. Vi ønsker å utfordre entreprenørene til å bruke sin kompetanse og kreativitet til å tenke nytt når det gjelder klima og miljø, sier Per Fladvad, som er prosjektleder for drift i område midt i Statens vegvesen.
Omfattende prosess
Konkurransen foregår i to trinn. I første omgang må entreprenørene melde sin interesse for å bli med i anbudskonkurransen. Se hele kunngjøringen i Database for offentlig innkjøp (Doffin):
Leverandørene som godkjennes inviteres til å komme med første tilbud. Deretter foretar Statens vegvesen en evaluering og inviterer tre til fire entreprenører til forhandlinger.
Neste trinn er at entreprenørene leverer sitt andre og endelige tilbud, og Statens vegvesen vekter pris og de øvrige kriteriene for å avgjøre hvilken entreprenør som gir mest for pengene.
– Det blir tilbudskonferanse 24. september og frist for innlevering av forespørsel om deltakelse i konkurransen er 14. oktober. Etter planen skal kontrakten undertegnes i uke sju i 2025, forteller Fladvad.
Kontrakten omfatter riks- og europaveger i Levanger, Verdal, Inderøy, Steinkjer, Snåsa, Grong og Namsskogan kommuner.
Landet er delt inn i 30 kontraktsområder for riksveg. Se oversikten her:
Fem nye vegdriftskontrakter får oppstart 1. september 2025: Hedmark, Gudbrandsdalen, Trøndelag nord, Trøndelag sør og Salten.
Trøndelag sør er planlagt lyst ut i begynnelsen av oktober.
Fakta om Statens vegvesens vegdriftskontrakter:
-
All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
-
Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene.
-
Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon på tre år.
-
Pris er fortsatt det viktigste tildelingskriteriet, men fra 2025 vektlegges også CO2-utslipp og andre kriterier i alle driftskontrakter.
-
Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
-
Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
Nøkkelord
Kontakter
Per FladvadByggeleder vedlikehold midt
Tel:90835679per.fladvad@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
E16 stengt mellom Aurland og Flåm på grunn av ras16.9.2024 23:41:46 CEST | Pressemelding
Veien mellom Aurland og Flåm ble mandag stengt på grunn av steinskred ut i veibanen. Det er fortsatt mye bevegelse i fjellet, og derfor utrygt å ferdes i området. Veien er stengt inntil en ny statusoppdatering kl.16.00 tirsdag 17.september.
Starter arbeidene med ny Sletta bru i oktober16.9.2024 17:57:02 CEST | Pressemelding
Den nåværende fagverksbrua i tre som går over E6 i Eidsvoll kommune skal som tidligere varslet erstattes av en ny bru i betong. Anleggsarbeidene starter i midten av oktober.
E6 Stjørdal: Vedlikehold av Sandfærhusbrua gjennomført raskere og billigere13.9.2024 10:55:47 CEST | Pressemelding
Arbeidene for Sandfærhusbrua på E6 i Stjørdal kommune er gjennomført med god kvalitet på kortere tid enn kontraktsfristen og prismessig godt under anslaget.
Hålogalandsbrua blir stengt fram til onsdag 18. september13.9.2024 08:35:01 CEST | Pressemelding
Det blir fortsatt omkjøring om Rombaksvegen for trafikken på E6 nord for Narvik.
Skifter ut 8 kilometer med wire-rekkverk langs E6 Kløfta-Gardemoen12.9.2024 16:04:12 CEST | Pressemelding
Denne gjenstående strekningen er siste del av E6 mellom Drammen og Gardemoen som fortsatt har wire-rekkverk.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom