«IKKE!» - Et musikalsk eventyr

Utgivelsen «IKKE!» av Reidar Vinje Stensvold, Jon Kirkebø Rosslund og Olaf Kamfjord, er basert på Gro Dahle og Svein Nyhus' tankevekkende og morsomme bok med samme navn.

Illustrasjon av Svein Nyhus

Boka "IKKE!" tar for seg den nysgjerrige Tiki, som elsker å klatre i høye trær, klappe hunder, hoppe i sølepytter og huske med kjempestor fart. Men hva skjer med Tiki når foreldrene stadig setter begrensninger for henne? Det er nettopp denne historien som utforskes musikalsk av Olaf, Jon og Reidar, som har komponert musikk inspirert av tekstene fra boka.

– Vi har hatt et langt og fruktbart samarbeid med Gro Dahle gjennom årene, med blant annet forestillinger, barneplater og som tekstforfatter. Da Gro og Svein Nyhus tilbød oss boka "IKKE!" som utgangspunkt for en ny utgivelse og forestilling, var svaret enkelt – vi måtte lage denne plata og forestillingen! forteller Reidar Vinje Stensvold.

All musikken er skapt med utgangspunkt i Gro Dahles tekster fra boka, og de tre musikerne har latt seg inspirere av budskapet om å gi barn frihet til å leke og utforske verden på egne premisser.

– Vi tror at barn som får lov til å boltre seg fritt, både høyt og lavt, blir tryggere mennesker. I vårt samarbeid har vi fulgt samme prinsipper – som gode venner som leker, fritt og intuitivt.

Albumet er ute i dag og i november reiser de på turné med Den Kulturelle skolesekken.

Yngvil er den norske visepopens nye stjerneskudd - debutalbumet "En fot ut døra" er ute i dag, og der binder hun sammen gammel og ny visetradisjon!20.9.2024 08:45:00 CEST | Pressemelding

Yngvil har på kort tid gjort seg bemerket for sine ærlige og treffsikre tekster. Hun var en av fjorårets mest spilte artister på norsk radio, i tillegg til at Dagsavisen allerede har trukket frem hennes debutalbum som et de tror vil prege det norske musikkåret 2024. I dag er det etterlengtede albumet "En fot ut døra" ute!