Forsvarsløftet med drahjelp til byggenæringen

Forsvarets langtidsplan (LTP), vedtatt av et enstemmig Storting, slår fast at det skal gjennomføres en kraftfull satsing på eiendom, bygg og anlegg for å styrke Forsvarets operative evne. NHO Byggenæringen ønsker at prosjektene kommer ut i markedet så raskt som mulig.

Nina Solli sammen med Forsvarsminister Bjørn Arild Gram, direktør for Forsvarsbygg Thorbjørn Thoresen og adm. direktør i EBA Audun Blegen. Foto: NHO Byggenæringen NHO Byggenæringen

Totalt er det om lag 100 mrd. kroner som skal brukes frem til 2036. Vedlagte tabell viser den fylkesvise fordelingen og hvor mye som er planlagt og igangsatt investert.

- Dette er svært godt nytt for mange lokale bedrifter i en byggenæring som opplever mangel på oppdrag. De betydelige investeringene ute i fylkene bidrar til å holde folk i jobb og kompetanse i bedriftene gjennom en tøff periode, sier Nina Solli, administrerende direktør i NHO Byggenæringen.

Forsvaret understreker selv behovet for å få fart på bygging og vedlikehold av sine bygg og infrastruktur.

- Nå er det viktig at Forsvaret raskt får prosjekter ut i markedet og involverer bedriftene i byggenæringen tidlig, sier Solli.

I LTP skriver regjeringen at de vil særlig prioritere etablering av boliger, kvarter og kaserner. Det er godt nytt for et boligmarked som blir stadig strammere, og et nyboligsalg som nærmest har stoppet helt opp. Ifølge tall fra Boligprodusentenes Forening bygger vi i år under halvparten (15 000) av det årlige boligbehovet (30 000) i Norge.

Solli oppfordrer til ett konkret grep for økt boligbygging i nærheten av Forsvarets avdelinger og militærleirer over hele landet:

- Om Forsvaret kjøper seg inn i ferdig planlagte boligprosjekter som nå sliter med å få solgt nok boenheter til å få byggelån i banken, så er det vinn-vinn for alle. De prosjektene vil være ferdig på veldig kort tid og klar til bruk, avslutter Solli.

Fylke

Verdi planlagte investeringer (om lag, mill. kroner)

Herav verdi igangsatte investeringer (om lag, mill. kroner)

Agder

Totalt

95 700

30 000

*Hele landet-tiltakene er blant annet knyttet til oppgradering av infrastruktur, verdibevaring av eksisterende eiendom, tilretteleggelse for økt utdanning og alliert mottak.
Kilde: tabell hentet fra svar på skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til forsvarsministeren (omgjort fra mrd. til mill.). https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Sporsmal/Skriftlige-sporsmal-og-svar/Skriftlig-sporsmal/?qid=99750

NHO Byggenæringen jobber for å bedre rammebetingelsene til medlemsbedriftene samt tilbyr veiledning i kollektiv og individuell arbeidsrett, tilgang på prognoser og annen rådgivning.

- Vi trenger alle gode krefter15.8.2024 16:29:13 CEST | Pressemelding

Tidligere i dag ble det utsendt en pressemelding fra Samskipnadsrådet vedrørende fersk undersøkelse om køtall blant studentsamskipnadene i Norge. For en byggenæring som opplever en alvorlig markedssituasjon, ville bygging av nye studentboliger kunne skapt ny aktivitet. Vi har ledige hender, og flere studentboliger kunne vært en livbøye til bedrifter som sliter. Vi kan ikke ha det sånn at tusenvis står i kø hver eneste høst. Dette er en viktig oppgave å løse. Vi oppfordrer regjeringen til å bruke den ene krisa til å løse den andre.