Regjeringen tar ikke tak i de grunnleggende problemene
Uten nok tid, ressurser eller kvalifiserte lærere, blir det ikke mer praktisk læring i skolen.
Regjeringen er bekymret for dårligere læringsresultater og at elever på ungdomsskolen kjeder seg og mangler motivasjon. I dag kom regjeringen med ungdomsmeldingen, Stortingsmeldingen «En mer praktisk skole - bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. -10. trinn». Den skal adressere disse utfordringene.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun sa under pressekonferansen at ungdomsmeldingen handler om å gi skolen og lærerne bedre rammer slik at de kan gi god og variert undervisning.
– Lektorlaget er enige i at vi trenger bedre rammer. Det vi trenger, er mindre elevgrupper, kvalifiserte lærere og nok og riktig utstyr, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Store elevgrupper hindrer praktisk undervisning
– Det er bra at regjeringen foreslår mer penger til utstyr, oppgradering av skoler og skolebiblioteker, men forslaget mangler løsninger for det de fleste av våre medlemmer sier hindrer dem i å undervise mer praktisk: store elevgrupper.
– 8 av 10 av medlemmene våre svarer i en undersøkelse at store elevgrupper hindrer dem i å gjøre undervisningen mer praktisk. Ser vi bare på medlemmene i ungdomsskolen, gjelder dette hele 9 av 10, sier Nyhuus.
Lektorlaget mener klassestørrelse på ungdomstrinnet ikke må overstige 27 elever. Men: Elevgruppen må være enda mindre hvis det må til for å kunne gjennomføre for eksempel kjemieksperimenter eller annen praktisk undervisning. Faglige og pedagogiske vurderinger og HMS-krav må ligge til grunn.
– Dette betyr at dersom politikerne ønsker mer praktisk undervisning i skolen, må skolene ha ressurser til å unngå for store elevgrupper. Konkrete planer for å redusere klassestørrelser mangler i regjeringens ungdomsmelding, sier Nyhuus.
Kvalifiserte lærere gir variert undervisning
Regjeringen foreslår også 60 millioner kroner til utvikling av praktiske undervisningsopplegg.
– Kvalifiserte lærere vil og kan utvikle egne undervisningsopplegg. Disse 60 millionene burde havne i klasserommene, slik at flere elever får kvalifiserte lærere som får tilgang til oppdaterte lærebøker og digitale læremidler, sier Nyhuus.
– Fortsatt kan skoleeier ansette noen helt uten faglig kompetanse til å undervise. Bakdøra ble ikke lukket med ny opplæringslov. Alle elever bør undervises av en kvalifisert lærer i alle fag.
Regjeringen vurderer å fjerne språkfag
Nyhuus reagerer på regjeringens forslag om å fjerne språkfag i ungdomsskolen og ta av fagtimer for å innføre to timer valgfag i 5.-7. trinn.
– Regjeringen sier den er bekymret for dårligere læringsresultater i skolen. Hvordan skal elevene bli bedre i lesing, regning og skriving ved å innføre mer valgfag og fjerne språkfag?
Nyhuus viser til at språkfag blir en salderingspost for tiltak:
– Regjeringen har allerede fjernet tilleggspoeng for fremmedspråkfordypning i videregående opplæring, og nå vil de vurdere å fjerne fremmedspråk på ungdomsskolen. Det er en dårlig idé, sier hun.
– Lite er mer praktisk, i et globalisert samfunn, enn å beherske et fremmedspråk.
Nøkkelord
Kontakter
Hilde TørhaugKommunikasjonsrådgiver og nettredaktør
Tel:96948652ht@norsklektorlag.noHelle Christin NyhuusLeder
Tel:91691536hcn@norsklektorlag.noOm Norsk Lektorlag
Norsk Lektorlag er en fagforening for universitets - og høyskoleutdannede lektorer og andre akademikere med tilsvarende utdannelse. Våre medlemmer har mastergrad eller hovedfag. De fleste jobber med undervisning, kulturformidling, personalledelse eller veilednings- og informasjonsarbeid.
Følg pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Lektorlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Regjeringen prioriterer ikke skolen7.10.2024 15:00:43 CEST | Pressemelding
I regjeringens forslag til statsbudsjett foreslås det et fornyet kompetanseutviklingssystem, men ingen nye kompetansekrav for undervisning. - Dette styrker ikke rekrutteringen av kvalifiserte lærere, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Færre vil bli lektorer: Lektorkompetansen må verdsettes høyere25.7.2024 13:01:22 CEST | Pressemelding
Lektorlaget mener at sterk faglig autonomi, og lønn som reflekterer både utdanning og ansvar, vil bidra til å snu den negative søketrenden til lektor- og lærerutdanningene.
Lektorlaget reddet lektortittelen6.6.2024 13:20:56 CEST | Pressemelding
Lektorlaget har fått gjennomslag for å bevare lektortittelen. – Vi er veldig glade for at vi har blitt lyttet til i denne viktige saken, sier Helle Christin Nyhuus, leder av Lektorlaget.
Fraværsgrensen tilbake på rett spor30.5.2024 09:41:49 CEST | Pressemelding
I dag kom nyheten om at dagens fraværsgrense i all hovedsak skal videreføres. – Vi er svært fornøyde med at vi er blitt lyttet til, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Må snu negative søkertall26.4.2024 10:32:10 CEST | Pressemelding
– Det er alvorlig at søkertallene til lektorprogrammene er like dårlige som i fjor. Det haster å snu denne trenden. Fellesskolen vår har et stort behov for godt faglig kvalifiserte lektorer og lærere, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom