Regjeringen tar ikke tak i de grunnleggende problemene
Uten nok tid, ressurser eller kvalifiserte lærere, blir det ikke mer praktisk læring i skolen.
Regjeringen er bekymret for dårligere læringsresultater og at elever på ungdomsskolen kjeder seg og mangler motivasjon. I dag kom regjeringen med ungdomsmeldingen, Stortingsmeldingen «En mer praktisk skole - bedre læring, motivasjon og trivsel på 5. -10. trinn». Den skal adressere disse utfordringene.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun sa under pressekonferansen at ungdomsmeldingen handler om å gi skolen og lærerne bedre rammer slik at de kan gi god og variert undervisning.
– Lektorlaget er enige i at vi trenger bedre rammer. Det vi trenger, er mindre elevgrupper, kvalifiserte lærere og nok og riktig utstyr, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Store elevgrupper hindrer praktisk undervisning
– Det er bra at regjeringen foreslår mer penger til utstyr, oppgradering av skoler og skolebiblioteker, men forslaget mangler løsninger for det de fleste av våre medlemmer sier hindrer dem i å undervise mer praktisk: store elevgrupper.
– 8 av 10 av medlemmene våre svarer i en undersøkelse at store elevgrupper hindrer dem i å gjøre undervisningen mer praktisk. Ser vi bare på medlemmene i ungdomsskolen, gjelder dette hele 9 av 10, sier Nyhuus.
Lektorlaget mener klassestørrelse på ungdomstrinnet ikke må overstige 27 elever. Men: Elevgruppen må være enda mindre hvis det må til for å kunne gjennomføre for eksempel kjemieksperimenter eller annen praktisk undervisning. Faglige og pedagogiske vurderinger og HMS-krav må ligge til grunn.
– Dette betyr at dersom politikerne ønsker mer praktisk undervisning i skolen, må skolene ha ressurser til å unngå for store elevgrupper. Konkrete planer for å redusere klassestørrelser mangler i regjeringens ungdomsmelding, sier Nyhuus.
Kvalifiserte lærere gir variert undervisning
Regjeringen foreslår også 60 millioner kroner til utvikling av praktiske undervisningsopplegg.
– Kvalifiserte lærere vil og kan utvikle egne undervisningsopplegg. Disse 60 millionene burde havne i klasserommene, slik at flere elever får kvalifiserte lærere som får tilgang til oppdaterte lærebøker og digitale læremidler, sier Nyhuus.
– Fortsatt kan skoleeier ansette noen helt uten faglig kompetanse til å undervise. Bakdøra ble ikke lukket med ny opplæringslov. Alle elever bør undervises av en kvalifisert lærer i alle fag.
Regjeringen vurderer å fjerne språkfag
Nyhuus reagerer på regjeringens forslag om å fjerne språkfag i ungdomsskolen og ta av fagtimer for å innføre to timer valgfag i 5.-7. trinn.
– Regjeringen sier den er bekymret for dårligere læringsresultater i skolen. Hvordan skal elevene bli bedre i lesing, regning og skriving ved å innføre mer valgfag og fjerne språkfag?
Nyhuus viser til at språkfag blir en salderingspost for tiltak:
– Regjeringen har allerede fjernet tilleggspoeng for fremmedspråkfordypning i videregående opplæring, og nå vil de vurdere å fjerne fremmedspråk på ungdomsskolen. Det er en dårlig idé, sier hun.
– Lite er mer praktisk, i et globalisert samfunn, enn å beherske et fremmedspråk.
Nøkkelord
Kontakter
Hilde TørhaugKommunikasjonsrådgiver og nettredaktør
Tel:96948652ht@norsklektorlag.noHelle Christin NyhuusLeder
Tel:91691536hcn@norsklektorlag.noOm Norsk Lektorlag
Norsk Lektorlag er en fagforening for universitets - og høyskoleutdannede lektorer og andre akademikere med tilsvarende utdannelse. Våre medlemmer har mastergrad eller hovedfag. De fleste jobber med undervisning, kulturformidling, personalledelse eller veilednings- og informasjonsarbeid.
Følg pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Lektorlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk Lektorlag
Færre vil bli lektorer: Lektorkompetansen må verdsettes høyere25.7.2024 13:01:22 CEST | Pressemelding
Lektorlaget mener at sterk faglig autonomi, og lønn som reflekterer både utdanning og ansvar, vil bidra til å snu den negative søketrenden til lektor- og lærerutdanningene.
Lektorlaget reddet lektortittelen6.6.2024 13:20:56 CEST | Pressemelding
Lektorlaget har fått gjennomslag for å bevare lektortittelen. – Vi er veldig glade for at vi har blitt lyttet til i denne viktige saken, sier Helle Christin Nyhuus, leder av Lektorlaget.
Fraværsgrensen tilbake på rett spor30.5.2024 09:41:49 CEST | Pressemelding
I dag kom nyheten om at dagens fraværsgrense i all hovedsak skal videreføres. – Vi er svært fornøyde med at vi er blitt lyttet til, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Må snu negative søkertall26.4.2024 10:32:10 CEST | Pressemelding
– Det er alvorlig at søkertallene til lektorprogrammene er like dårlige som i fjor. Det haster å snu denne trenden. Fellesskolen vår har et stort behov for godt faglig kvalifiserte lektorer og lærere, sier Lektorlagets leder Helle Christin Nyhuus.
Bør ikke åpne opp for dispensasjon fra karakterkrav for opptak til lærer- og lektorutdanningene5.4.2024 12:38:01 CEST | Pressemelding
–Vi er fornøyde med at regjeringen vil beholde karakterkrav for å bli lektor eller lærer. Vi er imidlertid svært skeptiske til at det åpnes opp for dispensasjon fra kravene lokalt, sier Helle Christin Nyhuus, leder i Lektorlaget.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom