Xpeng har rundet 10 år og solgt 3000 biler i Norge: Fremtiden skal erobres med banebrytende teknologi

Xpeng markerte nylig sitt 10-årsjubileum med imponerende resultater, både i Norge og globalt. Ambisjonene er tydelige: Xpeng ønsker ikke bare å utvikle innovative elektriske biler, men også å forme fremtidens kjøreopplevelse ved hjelp av KI-drevet teknologi.

Xpeng Norge-sjef Claes Persson er stolt over hvor langt selskapet har kommet i det norske markedet, og ser optimistisk på fremtiden:

– Salgstallene for 2023 viser at nordmenn virkelig har fått øynene opp for Xpeng. Vi har nå solgt totalt mer enn 3000 biler, og vårt flaggskip XPENG G9 har blitt en publikumsfavoritt og bestselger i sitt segment (ifølge tall fra OFV). Den ble også kåret til Folkets Favoritt i den norske Årets Bil-kåringen til Dagbladet/Dinside/Elbil24. Nye XPENG G6 er også nominert til Årets Bil 2024 i Europa, noe som viser den brede anerkjennelsen bilen allerede har rukket å få. Interessen for våre kommende teknologiske innovasjoner er allerede stor, og vi gleder oss til å fortsette å tilby nordmenn neste generasjons elbiler. Xpeng er her for å bli, og kanskje det viktigste – vi tilbyr banebrytende teknologi til priser som gjør den tilgjengelig for alle.

(Bilde av Claes Persson vedlagt. Bildetekst: Xpeng Norge-sjef Claes Persson er stolt over hvor langt selskapet har kommet i det norske markedet,)

Global suksess
På verdensbasis leverte Xpeng over 141.000 elektriske kjøretøy i 2023 – en økning på 14,7 prosent fra 2022. I løpet av første halvår i 2024, har selskapet en salgsøkning på 30,2 prosent i forhold til tilsvarende periode i 2023. Dette illustrerer selskapets økende markedsinnflytelse og evne til å opprettholde høy fart i sin teknologiske utvikling.

– De siste ti årene har ikke bare handlet om Xpengs første tiår, men også om Kinas reise mot smart kjøring. Vi utvikler all vår teknologi for smartkjøring internt, med målet om å skape brukervennlige og lettkjørte smarte biler for teknologiinteresserte, sier He Xiaopeng, administrerende direktør og styreleder i Xpeng. – Kunstig intelligens er fremtidens største og mest spennende trend.

XPENG-sjefen har en klar plan for global vekst og tar sikte på å selge 1 million KI-drevne kjøretøy årlig, hvorav halvparten vil komme fra utenlandske markeder, inkludert Norge.

(Bilde av He Xiaopeng vedlagt. Bildetekst: He Xiaopeng, konsernsjef og styreleder i XPENG.)

En ny æra for kunstig intelligens i biler
Et av de viktigste stegene Xpeng har tatt er lanseringen av sin egen chip, XPENG Turing, som gir tre ganger bedre ytelse enn dagens standard. Denne chipen forbedrer den autonome kjøreopplevelsen vesentlig. Xpeng har også rullet ut sitt avanserte førerassistansesystem, XNGP, i flere byer – et tydelig signal på selskapets fokus på autonom teknologi.

Fremtidens teknologi: KI-sansesystemer, flygende biler og humanoide roboter
Utviklingen av smartkjøring avhenger av stadig mer avanserte sensor- og oppfatningssystemer. For å møte dette behovet har Xpeng lansert AI Hawkeye Visual Solution, et innovativt system som øker bilens evne til å sanse omgivelsene ved hjelp av avanserte kameraer og sensorer. Dette gir en tryggere og mer sømløs kjøreopplevelse. XPENG P7+ blir den første modellen med AI Hawkeye Vision Solution, som lanseres i fjerde kvartal 2024. Modellen vil inntil videre kun være tilgjengelig for det kinesiske markedet.

Men Xpeng stopper ikke ved biler. I løpet av fjerde kvartal vil det også bli mulig å forhåndsbestille deres flyvende bilmodell, Land Aircraft Carrier, i Kina. I tillegg lanserer de andre generasjon av sin humanoide robot, PXi5, på XPENG Tech Day i oktober.

(Bilde av PXi5 vedlagt. Bildetekst: 2. generasjon av XPENGs humanoide» robot: PXi5)

Om XPENG

XPENG er et globalt selskap for smarte elektriske kjøretøy grunnlagt i 2014 i Guangzhou, Kina, og utvikler rene, intuitive og kreative mobilitetsløsninger. Med bransjeledende forskning og utviklingsfasiliteter bringer XPENG kjøretøy med overlegen sikkerhet, elektrisk effektivitet og ytelse på veien til markeder over hele verden. Selskapet jobber kontinuerlig med å fremme sine kjerneteknologier, inkludert autonom kjøring, SEPA 2.0 og imponerende infotainment-systemer i biler. XPENG har hovedkontor i Guangzhou og Amsterdam, med flere kontorer i Beijing, Shanghai og Silicon Valley.

Oppdatert XPENG G9 tilbyr nye, smarte løsninger og økt nyttelast15.5.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding

Den romslige og smarte elektriske vinneren av Folkets Favoritt-kategorien i Årets Bil-kåring, XPENG G9, får nå en fornyelse som gjør livet enda mer behagelig for sjåføren. Modellen som kan hurtiglade med opptil 300 kW takket være 800V-teknologi, blir nå enda mer brukervennlig ved at den oppdaterte modellen tilbyr trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Dette gir XPENG-eiere enda mer frihet til å bruke sine favorittapper underveis. I tillegg kommer det en rekke forbedringer i interiøret, og ekstra gledelig for norske kunder er det at den maksimale nyttelasten har blitt økt. Bilen forventes å være tilgjengelig hos de norske agentene til høsten.