- Bekymret for manglende ungdomsskolesatsning

– Regjeringens nye politikk fikser ikke realfagskrisen, sier Sofie Strøm Olsen som leder 15.000 ingeniør- og teknologistudenter.

Bjarne Krogstad/NITO

– PISA-undersøkelsen viser en dramatisk nedgang i norske elevers ferdigheter i matematikk og naturfag. Den nye politikken for å gjøre skolen mer praktisk svarer godt nok på dette, sier leder av NITO Studentene Sofie Strøm Olsen.

– Det er fine virkemidler fra regjeringen for å støtte talentsentre, nasjonale sentre for matematikk og naturfag og lignende, men det store løftet i skolen mangler, sier Olsen.

– Vi må øke antallet timer i naturfag i ungdomsskolen med omtrent 50 % for å havne på gjennomsnittet i Norden. Her er Norge blant de verste i hele Europa, og regjeringen gjør ingenting med det, påpeker Olsen.

I Norge har elevene 88 timer årlig i naturfag på ungdomsskolen. Til sammenligning har elever i Finland 142 timer og i Sverige 131 timer. Hun mener også naturfag bør deles i i biologi, kjemi og fysikk for å gi en bedre innføring i fagets grunnleggende deler enn i dag.

Det er stor mangel på realfagslærere i Norge, og færre og færre søker seg til disse utdanningene. Samtidig mangler mange av de som underviser i realfag fordypning innenfor dette.

– Vi heier på mer etterutdanning til realfagslærere! Dette er essensielt for å tilby norske elever et bedre tilbud innen matematikk og naturfag enn det som finnes i dag. Samfunnet trenger oppdatert og nyttig kunnskap, og en større dybde i realfag kan bidra til en bedre forståelse av verden nå som kunstig intelligens blir en stadig større del av hverdagen, sier Olsen.

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 110.000 medlemmer.