Lærermangelen krever handling - nå mobiliserer forskerne

Del

I et nytt, stort forskningsprosjekt skal forskere ved Mittuniversitetet, Nord universitet og Dronning Mauds Minne Høgskole finne løsninger på lærermangelen. Arbeidet har nylig startet, og forskerne understreker alvoret i situasjonen.

Ti voksne mennesker samlet til gruppebilde, der fire sutter og seks står. Foto
I et nytt, stort forskningsprosjekt skal forskere ved Mittuniversitetet, Nord universitet og Dronning Mauds Minne Høgskole finne løsninger på lærermangelen. Arbeidet har nylig startet, og forskerne understreker alvoret i situasjonen. - Den økende mangelen på kvalifiserte lærere, ikke minst i vår region Jämtland Härjedalen og Trøndelag, er alvorlig, sier Lena Boström, prosjektleder og professor i pedagogikk ved Mittuniversitetet (foran nr. 2 f.v. i bildet). Foto: privat

- Den økende mangelen på kvalifiserte lærere, ikke minst i vår region Jämtland Härjedalen og Trøndelag, er alvorlig. I tillegg kommer den synkende interessen de siste årene, både i Sverige og Norge, for å søke seg til lærerutdanningene. Det haster med å finne løsninger, men å utdanne morgendagens lærere er et spørsmål som handler om mer enn statistikk og tall. Det handler også om normative spørsmål om synet på kvalitet i utdanningen, og hvem vi ønsker skal bli lærere og hvem vi ikke ønsker skal bli det, sier Lena Boström, prosjektleder og professor i pedagogikk ved Mittuniversitetet.

Prosjektet startet i mai, og forskerne skal studere kompetanseforsyning og lærermangel fra ulike perspektiver og skape ulike arenaer for samarbeid mellom skoleaktører i grenseregionen. Prosjektet «Lærere uten grenser» har fått innvilget totalt 1,1 millioner euro i Interreg-midler, hvorav 455 000 euro kommer fra Interreg Sverige-Norge og 190 000 euro fra Interreg Norge. Forskningen gjennomføres i seks ulike spor, og forskerne skal blant annet analysere data om hvordan lærermangelen har utviklet seg i regionens ulike kommuner i løpet av 2000-tallet, og hvordan den forventes å utvikle seg i fremtiden.

- Det er viktig å være klar over at «lærerkrisen» er sammensatt og en konsekvens av mange faktorer med røtter i internasjonal og nasjonal politikk. Vi ser at bølgene i debatten ofte går høyt rundt lærerutdanningen spesielt, og akkurat nå er diskusjonene hete i Norge. Det er bra og viktig at temaet engasjerer, og det ønsker vi å fange opp i prosjektet vårt ved å invitere skoleaktører og politikere til å delta, sier førsteamanuensis Ole Petter Vestheim, Nord universitet.

Prosjektet varer fra mai 2024 til mai 2027 og fokuserer på det geografiske området som kalles Nordens grønne belte. Tilnærmingen med å undersøke forutsetningene for systematisk samarbeid på tvers av landegrensene, og å inkludere sørsamisk utdanning i dette arbeidet, gjør prosjektet unikt.

- Vi må skape bedre forutsetninger for samarbeid over landegrensene mellom kommuner, lærere, høyere utdanningsinstitusjoner og lærerstudenter. Målet er å snu trenden med økende mangel på kompetanse. Det vil bli lettere å rekruttere og beholde lærerstudenter og lærere, noe som vil styrke regionen, sier professor Marit Holm Hopperstad, DMMH.

- I fjor lanserte Mittuniversitetet en desentralisert sykepleierutdanning, som har vært en suksess. Vi vil undersøke om noe lignende kan være hensiktsmessig for lærerutdanningene. Vi befinner oss i en region med en spredt befolkningsstruktur der det er viktig at så mange som mulig av innbyggerne får en reell mulighet til å ta høyere utdanning. Her må vi fortsette å diskutere hvilke fleksible løsninger som også kan brukes på lærerutdanningene, sier dekan Pär Olausson ved Mittuniversitetet.

*Nordens grønne belte er navnet på området som strekker seg fra Tröndelag i vest, via Jämtlands län til Västernorrlands län i øst.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Ti voksne mennesker samlet til gruppebilde, der fire sutter og seks står. Foto
I et nytt, stort forskningsprosjekt skal forskere ved Mittuniversitetet, Nord universitet og Dronning Mauds Minne Høgskole finne løsninger på lærermangelen. Arbeidet har nylig startet, og forskerne understreker alvoret i situasjonen. - Den økende mangelen på kvalifiserte lærere, ikke minst i vår region Jämtland Härjedalen og Trøndelag, er alvorlig, sier Lena Boström, prosjektleder og professor i pedagogikk ved Mittuniversitetet (foran nr. 2 f.v. i bildet).
Foto: privat
Last ned bilde

Følg pressemeldinger fra Nord universitet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nord universitet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nord universitet

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye