Norsk Kylling

Norsk Kylling starter med sertifisert halalproduksjon

Norsk Kylling er godkjent som halalprodusent av kylling. Sertifiseringen ble godkjent av Islamsk Råd Norge denne uken, og selskapet starter med en separat halalproduksjon så fort som praktisk mulig.  Foto: Elin Iversen
Norsk Kylling er godkjent som halalprodusent av kylling. Sertifiseringen ble godkjent av Islamsk Råd Norge denne uken, og selskapet starter med en separat halalproduksjon så fort som praktisk mulig. Foto: Elin Iversen

–Som en stor aktør i det norske kyllingmarkedet, er det et mål for oss å gjøre kylling med bedre dyrevelferd tilgjengelig for flere. Når vi nå er sertifisert til å utvide med en egen halalproduksjon, kan vi også tilby ECC-sertifisert kylling til en større del av befolkningen, sier Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling.

Egen produksjonslinje

For å sikre at kravene til halal blir ivaretatt vil produksjonen av halalkylling være adskilt fra Norsk Kylling sin vanlige produksjon. Solvingeproduktene og Stangeproduksjonen som Norsk Kylling leverer til REMA 1000, vil foregå som tidligere og blir ikke påvirket av den nye sertifiseringen.

Starter med hel kylling

Produktutvalget for halalproduksjonen blir i første omgang hel kylling, som Norsk Kylling selger videre til underleverandører som foredler og pakker halalkyllingen ut til sluttkunden. Produksjonen starter opp så fort den praktiske tilretteleggingen i produksjonen er på plass.

Norsk Kylling estimerer at markedet for halalproduksjon er på mellom 3000 – 4000 tonn kylling, og ser på dette som et spennende marked med stort potensial.

Betydelig marked

Samtidig som halalproduksjonen starter opp med hel kylling, forteller Talseth at selskapet parallelt jobber med en egen merkevare for halalkylling, med ulike kategorier av prosesserte kyllingprodukter.

–Som heleid verdikjede har vi et unikt distribusjonsnett i REMA 1000. Vi ser nå på hvordan vi kan tilrettelegge produksjonen, slik at vi også kan tilby oppskåret og prosessert halalkylling. Om vi klarer å få inn halal som en adskilt og egen merkevare i REMA 1000, vil vi styrke halaltilbudet i hele landet.

Styreleder i Islamsk Råd Norge, Masoom Zubair, er imponert over Norsk Kylling sin satsing på ansvarlig matproduksjon, og er veldig glad for at en stor og solid aktør er sertifisert som halalprodusent. – Kylling er en viktig del av kostholdet for mange muslimer, og denne sertifiseringen bidrar til at vi kan gi et enda bedre tilbud av halalprodusert kylling i Norge, forteller Zubair.

Zubair forteller at det har vært viktig for Islamsk Råd Norge å få på plass en ny sertifisert halalprodusent av kylling, siden det er stor etterspørsel etter halalsertifisert kylling, og begrenset tilbud i det norske markedet.

– Norsk Kylling utøver sitt forsyningsansvar på en eksemplarisk måte ved at de nå også tilbyr produkter som omfavner flere kjøpegrupper. Samtidig er vi veldig glad for at vi inngår et samarbeid med et selskap som er alene i sin bransje om å følge kravene til ECC i all sin produksjon, sier Zubair.

Lang og omfattende prosess

Islamsk Råd Norge og Norsk Kylling har i underkant av to år jobbet med denne prosessen. Det å bli godkjent som halalprodusent er en lang og omfattende prosess, der Islamsk Råd Norge gjør en grundig vurdering av forholdene både ved slakting og foredling.

Halal-sertifiseringen påvirker ikke de strenge kravene Norsk Kylling har til dyrevelferd og kvalitet. Tall fra Islamsk Råd Norge indikerer at det er en stor brukermasse med rundt 250 000 - 300 000 mulige kjøpere i Norge.

Bilder

Norsk Kylling er sertifisert som halalprodusent av kylling. Administrerende direktør i Norsk Kylling,  Hilde Talseth og styreleder i Islamsk Råd Norge, Masoom Zubair. Foto: Hanne Marstrand, Norsk Kylling
Norsk Kylling er sertifisert som halalprodusent av kylling. Administrerende direktør i Norsk Kylling, Hilde Talseth og styreleder i Islamsk Råd Norge, Masoom Zubair. Foto: Hanne Marstrand, Norsk Kylling
Last ned bilde
Halal-sertifiseringen påvirker ikke de strenge kravene Norsk Kylling har til dyrevelferd og kvalitet. Fagansvarlig for dyrevelferd i Norsk Kylling, Merete Forseth, har ledet arbeidet med å bli halalgodkjent. Her sammen med styreleder i Islamsk Råd Norge, Masoom Zubair. Foto: Hanne Marstrand
Last ned bilde
Halalprosedyren stiller blant annet krav om en adskilt produksjon og lagring, og til at godkjente produksjonsmedarbeidere velsigner og kontrollerer kyllingene før de slaktes. Fra venstre: Hilde Talseth, administrerende direktør i Norsk Kylling, og avdelingsleder for slakting, Berit Eide Skjørtvedt. Foto: Hanne Marstrand, Norsk Kylling
Last ned bilde
Avdelingsleder for slakting, Berit Eide Skjørtvedt, viser styreleder i Islamsk Råd Norge, Masoom Zubair, halalprogrammet for slakting. Foto: Hanne Marstrand, Norsk Kylling
Last ned bilde
Samtidig som halalproduksjonen starter opp med hel kylling, jobber Norsk Kylling og REMA 1000 med å utvikle en egen merkevare for halalkylling, med ulike kategorier av prosesserte kyllingprodukter.  Foto: Elin Iversen, Norsk Kylling
Samtidig som halalproduksjonen starter opp med hel kylling, jobber Norsk Kylling og REMA 1000 med å utvikle en egen merkevare for halalkylling, med ulike kategorier av prosesserte kyllingprodukter. Foto: Elin Iversen, Norsk Kylling
Last ned bilde
Produktutvalget for halalproduksjonen blir i første omgang hel kylling, som Norsk Kylling selger videre til underleverandører som foredler og pakker halalkyllingen ut til sluttkunden. Foto: Elin Iversen, Norsk Kylling
Last ned bilde
Norsk Kylling starter med en seperat halalproduksjon på Orkanger. Foto: Norsk Kylling
Last ned bilde
I slutten av august var Islamsk Råd Norge og flere imamer på befaring i slakteriet og prosesseringsanlegget til Norsk Kylling på Orkanger. Foto: Islamsk Råd Norge
Last ned bilde
Islamsk Råd Norge og Norsk Kylling har i underkant av to år jobbet med halalsertifiseringen. T.v.. styreleder i Islamsk Råd Norge, Masoom Zubair og administrerende direktør i Norsk Kylling, Hilde Talseth. Foto: Hanne Marstrand, Norsk Kylling

Følg pressemeldinger fra Norsk Kylling

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Kylling på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Kylling