NAF: - Frys bilavgiftene i neste års statsbudsjett

NAF ber om en garanti mot økt elbil-moms og avgifter neste år. - Folk er sensitive for avgiftsendringer. Skal vi klare overgangen til elbiler, må regjeringen fryse bilavgiftene i neste års budsjett, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Det er viktig å huske på at det fremdeles er to millioner nordmenn som skal gå over til en elbil de neste årene. Skal Norge nå klimamålene, er det avgjørende at regjeringen fryser bilavgiftene. NAF/Motor

Neste år er målet at alle nye biler solgt skal være nullutslipp. I august i år var 94,3 prosent av nybilsalget elbiler. NAF mener sikkerhet mot økte avgifter neste år er et viktig grep for å nå målet. Innspillet er gitt til regjeringen før statsbudsjettet for 2025.

- Målet som er satt kan nås neste år, men kommer det avgiftsendringer er det ikke sikkert. Like viktig er det at elbilsalget fortsetter i godt tempo etter 2025, slik at bilparken blir skiftet ut med nullutslippsbiler, sier Sødal.

To millioner nordmenn skal ha elbil

Selv om andelen elbiler i nybilsalget er rekordhøy, er det hittil i år solgt færre biler enn i fjor. Et tregt marked betyr at utskiftningen av bilparken går tregere.

- Det er viktig å huske på at det fremdeles er to millioner nordmenn som skal gå over til en elbil de neste årene. Skal Norge nå klimamålene, er det avgjørende at regjeringen fryser bilavgiftene, sier Sødal.

Derfor ber NAF om en avklaring på at momsgrensen holdes på 500 000 kroner neste år for nye elbiler.

Tyskland gjeninnfører elbil-insentiver

I Tyskland ble insentivene for å kjøpe elbil fjernet i år. Det resulterte i en nedgang i elbilsalget på 37 prosent. Nå vil den tyske regjeringen gjeninnføre insentiver for å redde både elbilsalget og tysk bilindustri.

- Dette illustrerer hvor sensitive bilkjøperne er til avgiftsendringer. Selv om vi har en elbilsuksess i Norge, kan det endre seg om regjeringen trår feil i avgiftspolitikken, mener Nils Sødal.

Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF. (Foto: NAF)

Om oss

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.