Heder til Nils (81) som er regnskapsfører på heltid

Nils Røed fra Sylling har rundet 80 år, men gir ikke slipp på regnskapskontoret han driver med kona. I går kveld ble han hedret av alle landets regnskapsførere for å ha løftet kvaliteten i regnskapsbransjen.

mann og kvinne på scenen
Nils Røed fra Lier fikk hederstegnet av styreleder Ingebjørg Harto (t.v.) i Regnskap Norge i går kveld. Foto: Regnskap Norge

Det var under en tilstelning i av Regnskap Norge, bransjeforeningen for statsautoriserte regnskapsførere, liungen Nils Røed ble tildelt foreningens hederstegn. Den tildeles personer som har utført fortjenstfull innsats for regnskapsføreryrket eller for foreningen.

På imponerende vis er 81-åringen i full vigør som statsautorisert revisor og leder av regnskapskontoret han driver med sin to år yngre kone, Ragnhild. Ytterst i Lier, i Sylling nær bredden av Tyrifjorden, holder ekteparet orden på tallene for en rekke kunder.

Rørt vinner

Men det er hans store engasjement for kvalitet i bransjen som resulterte i hederstegnet. Ved siden av jobben i sitt eget foretak, har Nils gjennomført nesten 300 kontroller av regnskapsforetak som en av de betrodde kvalitetskontrollørene i Regnskap Norge.

Han har også veiledet nærmere 100 regnskapsforetak som har trengt bistand til å oppfylle kravene i regnskapsførerloven og god regnskapsføringsskikk.

Det er bakgrunnen for at Nils betegnes som regnskapsbransjens gentleman, en kunnskapsrik fyr som deler av sin kompetanse og sine erfaringer for å kunne hjelpe andre.

– Tusen takk, dette kom helt overraskende. Jeg brenner for kvalitet og kvalitetskontroll, men jeg brenner også for veiledningstjenesten, sier Nils som i går formiddag var på en av sine flere kvalitetskontroller denne høsten.

Regnskap Norge: Mer forenkling gir færre konkurser14.8.2024 08:10:20 CEST | Pressemelding

– Til tross for at statsministeren og finansministeren lover at nå går økonomien bedre, stiger konkurstallene. – Dagens høye konkurstall må få regjeringen til å gjøre store ord om til handling. Vi har et næringsliv som skriker etter forenklinger. Økte skatter og avgifter – og et unødig byråkrati med skjemavelde – tar knekken på små og mellomstore bedrifter, sier adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.

Forenkler med bremsen på – regjeringen mangler 7,6 milliarder kr.13.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

Under Arendalsuka i morgen inviterer NHO blant andre næringsministeren til debatt om forenkling for næringslivet. – Regjeringen trår på bremsen og ikke gassen i arbeidet med å spare næringslivet for 11 milliarder kroner innen 2025. Jeg har forventninger til at næringsministeren nå kommer med konkrete utspill i debatten på Arendalsuka onsdag, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.