Story House Egmont etablerer et nytt e-handelskonsern innen Hjem og Interiør

Egmont styrker sin posisjon i e-handelsmarkedet ved å samle sine ledende virksomheter innenfor området Hjem og Interiør i et felles konsern: Egmont LivingNordic. Det nye konsernet omsetter for over 2 milliarder kroner, og Charlotta Svarfvar er ansatt som konsernsjef.

Egmont har flere ledende e-handelsbedrifter innen hjem, interiør, belysning og kjøkken: Royal Design, Rum21, Bakeren og Kokken og Andlight. Nå samles alle virksomhetene i et felles konsern: Egmont LivingNordic. Foto: Story House Egmont

Egmont har flere ledende e-handelsbedrifter innen hjem, interiør, belysning og kjøkken: Royal Design, Rum21, Bakeren og Kokken og Andlight. Etter en lang periode med sterk vekst, har markedet blitt tøffere de siste par årene, noe som har krevd både tilpasning og koordinering.

– Vi har hatt en løpende dialog med selskapenes administrerende direktører om hvordan vi kan styrke vår konkurranseevne, tilby bedre produkter og tjenester til kundene, samt støtte leverandørenes merkevarebygging. Ved å etablere Egmont LivingNordic tar vi et nytt strategisk skritt for å effektivt utnytte virksomhetenes felles styrker og møte fremtidens behov, sier Cato Broberg, administrerende direktør for Story House Egmonts e-handelsvirksomhet og styreleder i Bakeren og Kokken og Royal Design.

Oppdraget med å lede det nye konsernet går altså til administrerende direktør for Bakeren og Kokken, Charlotta Svarfvar.

– Jeg er stolt over å ha fått tilliten til å lede det nye konsernet, Egmont LivingNordic. Jeg ser frem til å fortsette å jobbe med alle de fantastiske og engasjerte kollegaene og leverandørene. Gjennom den nye strukturen blir vi enda sterkere, og sammen kan vi fortsette å utvikle alle sterke merkevarer og befeste vår posisjon som markedsledere og kategori-eksperter, sier Charlotta Svarfvar.

Nanna Hedlund ønsket ikke en rolle i det nye konsernet, men vil derimot bidra i konsolideringsprosessen for å sikre en fortsatt sterk fremgang i transformasjonen av Royal Design Group foran overgangen. Etter en vellykket relansering av Royal Design nå i august har hun derfor valgt å forlate selskapet og sin rolle som administrerende direktør.

– Det har vært en spennende tid med Royal Design Group, og jeg er veldig stolt over den omfattende kostnadsomleggingen vi har gjort parallelt med det offensive arbeidet med å bygge et ”Royal Design 2.0”, klart for en sterk internasjonal vekst. Vi ser allerede en positiv utvikling siden relanseringen, og det føles derfor godt å overlevere et betydelig sterkere Royal Design Group til det neste kapittelet, sier Nanna Hedlund.

– Vi har hatt en god prosess med Nanna og Charlotta der vi sammen har kommet frem til den nye strukturen. Vi er alle enige om at dette vil gi enda bedre forutsetninger for å styrke vår konkurranseevne i dagens krevende marked, og samtidig skape et stabilt grunnlag for langsiktig vekst og lønnsomhet. Det føles også trygt at vi følger samme koordineringsstrategi som for våre andre e-handelsområder, for eksempel har vi gjort dette innenfor vårt Outdoor-segment for noen år siden, avslutter Cato Broberg.

Selskapets kontorer, fysiske butikker og lager vil ikke bli påvirket av endringene.

Endringene trer i kraft fra 1. oktober 2024. Nanna Hedlund blir værende i en støttende rolle under en overgangsperiode i høst.

Fotnote: Innenfor Outdoor-segmentet har Story House Egmont tidligere etablert konsernet Outnordic, som omfatter selskapene Outnorth, Fjellsport og Skitt Fiske.

–Ved å etablere Egmont LivingNordic tar vi et nytt strategisk skritt for å effektivt utnytte virksomhetenes felles styrker og møte fremtidens behov, sier Cato Broberg, administrerende direktør for Story House Egmonts e-handelsvirksomhet og styreleder i Bakeren og Kokken og Royal Design.
Foto: Klaus Rudbaek
– Jeg er stolt over å ha fått tilliten til å lede det nye konsernet, Egmont LivingNordic. Jeg ser frem til å fortsette å jobbe med alle de fantastiske og engasjerte kollegaene og leverandørene, sier Charlotta Svarfvar.
Foto: Story House Egmont

Om Story House Egmont E-handel

Story House Egmont, som er en del av det nordiske mediekonsernet Egmont, driver en omfattende e-handelsvirksomhet med ni ledende selskaper innen forskjellige strategiske nisjeområder. Våre e-handelsselskaper tilbyr kvalitetsprodukter for den moderne forbruker og inspirerer til nye opplevelser og fellesskap innen alt fra friluftsliv, skjønnhet, kjøkkenutstyr og hjeminnredning, til helse og barneartikler. Virksomheten inkluderer selskapene Jollyroom, Royal Design, Bakeren og Kokken, Outnorth, Garnius, Fjellsport, NiceHair, Med24 og Skitt Fiske. Les mer på www.egmont.com

Høstens bøker fra Egmont Kids!7.8.2024 08:30:00 CEST | Pressemelding

Endelig kommer Malin Falch med en ny bok i Nordlys-serien! Og det er enda mer å glede seg til for lesesultne barn, for det kommer hele sju Nordic-manga-godbiter denne høsten. Dessuten kommer Inger Merete Hobbelstad med enda en spennende julebok, nemlig «Vintergjesten». Det er i tillegg svært gledelig for oss å melde at serieskaper Øyvind Sagåsen debuterer med barnebok! Men aller først åpnes bokballet av Linn Eielsen med den morsomme overlevelsesguiden til alle studenter, «Alene hjemmefra!»