Vi trenger en arbeidsinkluderingsreform!

– Hvis regjeringen virkelig ønsker å gjøre noe med det økende utenforskapet, kan de ikke bare flikke på gamle ordninger, og fortsette å jobbe i siloer. Vi må samle laget. Vi trenger en arbeidsinkluderingsreform.

Portrett av Rune Kvarme
Rune Kvarme er fagsjef for arbeidsinkludering i Samfunnsbedriftene. Jill Johannessen Samfunnsbedriftene

Det sier Rune Kvarme, som er fagsjef for arbeidsinkludering i Samfunnsbedriftene. Han har lest seg gjennom regjeringens stortingsmelding nr. 33 «En forsterket arbeidslinje», som ble lagt fram på fredag.

– Stortingsmeldingen inneholder mange gode prioriteringer. Vi er glade for at regjeringen ønsker konjunktur-uavhengige bevilgninger som styrker innsatsen for de som står lengst unna arbeidslivet, og en større satsing på arbeidsmarkedstiltak.

– Vi er også enige i at NAV må jobbe mer kunnskaps- og forskningsbasert i sine innkjøp av arbeidsmarkedstiltak, sier Kvarme, som i tillegg trekker fram bedre oppfølging av Varig tilrettelagt arbeid (VTA) og Arbeidsforberedende trening (AFT) som gode tiltak.

Kvarme hadde imidlertid ønsket at stortingsmeldingen brukte litt mer plass på hvordan innsatsen skal organiseres og målene nås.

Må samle de gode kreftene

– Jeg hadde håpet at regjeringen skulle legge fram en melding som kunne samlet de gode kreftene og bidra til mer standardisering og kunnskapsdeling på arbeidsinkluderingsområdet, sier han.

Kvarme forteller at det er mange offentlige aktører som jobber med arbeidsinkludering, og som vil få mennesker inn i arbeid, eller så tett på et ordinært arbeid- og samfunnsliv som overhodet mulig.

– Det er en prioritert oppgave både for både NAV, kommunene, fylkeskommunene og arbeidsinkluderingsbedriftene. Dessverre har vi et system som gjør at disse jobber hver for seg. Jeg tror det er denne fragmenterte innsatsen som er hovedutfordringen, ikke at vi bruker for lite penger for å løse problemene med utenforskap, sier Kvarme.

Bruk arbeidsinkluderingsbedriftene!

– I stedet for å legge til rette for en bred satsing mot utenforskapet, eller det som nå framstår som en arbeidsressurs på vent, velger regjeringen i stor grad å flikke på eksisterende ordninger, mens NAV pålegges å bygge opp egne og til dels nye strukturer.

– Man kan spørre seg hvor mange ansatte det egentlig skal være i NAV før de får løst sine oppgaver. I disse dager passerer etaten 22.000 ansatte, og det skjer samtidig med at Riksrevisjonen gir NAV det glatte lag fordi de er overarbeidet og ikke har gode nok løsninger på dagens utfordringer, sier Kvarme.

Han mener vi må se på både utfordringsbildet og virkemidler på nytt.

– Vi trenger en arbeidsinkluderingsreform. Vi må slutte med marginale justeringer av ordninger som er opptil 50 år gamle, og slutte å jobbe i siloer. Hvis regjeringen ønsker et krafttak mot utenforskap, må vi samle laget og utnytte all kompetanse.

– I Norges flere hundre arbeidsinkluderingsbedrifter jobber det 4.000 mennesker som har inkludering i arbeidslivet som sin profesjon, og som samarbeider med næringsliv og arbeidsgivere hver dag. Det er en svært god ressurs for å gjennomføre en innsats for å få flere i jobb og færre på trygd, sier Kvarme.

– Arbeidsinkluderingsbedriftene har historisk sett vært en del av ryggraden i arbeidsmarkedspolitikken. Når børen blir tyngre, må vi også modernisere og utvikle det viktige instrumentet disse virksomhetene utgjør.

For mer informasjon

Fagsjef Rune Kvarme, Samfunnsbedriftene
rune.kvarme@samfunnsbedriftene.no

Samfunnsbedriftene er den ledende nærings- og arbeidsgiverforeningen for bedrifter som leverer grunnleggende samfunnstjenester i Norge. Vi organiserer ca. 600 offentlig hel- eller deleide bedrifter og ideelle organisasjoner innen en rekke tjenesteområder, hvor de største områdene er havn, energi, avfall og brann/redning. Samfunnsbedriftene har også en rekke arbeidsinkluderingsbedrifter blant sine medlemmer.