Arbeidsminister Tonje Brenna møtte Yrkeslandslaget før Yrkes-VM 2024

Arbeidsminister Tonje Brenna besøkte 6. september det norske Yrkeslandslaget på Radisson RED Hotel Gardermoen. 7. september reiser de 16 utøverne til Yrkes-VM 2024 i Lyon, Frankrike, hvor de skal konkurrere i 14 ulike fag.

Arbeidsminister Tonje Brenna møtte Yrkeslandslaget 2024 før avreise til Lyon, Frankrike WorldSkills Norway

Under besøket fikk Brenna anledning til å hilse på de 16 unge utøverne, samt lagledelsen og støtteapparatet, som alle har jobbet hardt for å forberede seg til denne viktige konkurransen. Yrkes-VM er en internasjonal arena hvor fagarbeidere fra hele verden konkurrerer i ulike yrkesfag, og Norge stiller i år med deltakere fordelt på 14 fag.

– Nå har jeg vært og møtt det norske Yrkeslandslaget, som er superklare for å reise til Lyon i år og konkurrere og forsvare Norges ære. Uansett hvordan det går, så er vi utrolig stolte av ungdommene våre som representerer både Norge og fagene sine på en helt fantastisk måte. Kom igjen, Norge! sa Brenna etter møtet.

Lagleder Yvonne Soggemoen uttrykte også sin stolthet og entusiasme før konkurransen:

– Vi har jobbet hardt og målrettet frem mot Yrkes-VM, og jeg er utrolig stolt over innsatsen til alle våre utøvere. De har vist en enorm dedikasjon til faget sitt, og nå er de klare til å konkurrere på verdens største arena. Vi heier på dem, og jeg vet at de vil gjøre Norge stolt!

Stolte fagarbeidere og et sterkt fellesskap

Daglig leder i WorldSkills Norway, Bjørnar Valstad, var tydelig stolt over laget og fremhevet viktigheten av lagfølelse og fellesskap før konkurransen:

– Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna bad Yrkeslandslaget om å ta vare på hverandre! Det er jeg så enig i, og en god lagfølelse er noe vi jobber mye for å bygge!

Valstad la også vekt på stoltheten som utøverne viser i faget sitt:

– Yrkeslandslaget viser stolthet og innsats i faget sitt, og det tror jeg arbeids- og inkluderingsministeren la merke til! Hun fremhevet viktigheten av å trives i faget sitt, og det gjør disse unge til gangs!

Ekstra motivasjon før avreise

Tonje Brenna understreket også betydningen av å delta i en så prestisjefylt konkurranse:

– Det viktigste er ikke å vinne, men å delta. Men jeg håper det blir mange medaljer og saftig overvekt på flyet hjem fordi bagasjen er full av metall. Så stå på og lykke til i Lyon!

Valstad påpekte hvor mye besøket fra ministeren betydde for laget:

– Det gir nok en ekstra motivasjon for laget å sendes av gårde med besøk av arbeids- og inkluderingsminister Tonje! Norge trenger flere fagarbeidere og Yrkeslandslaget er gode ambassadører for fagene sine, og for Norge.

Yrkes-VM i Lyon samler ca. 1.400 deltakere fra over 70 land og regioner, og Norge stiller med 16 utøvere fordelt på 14 fag. Vi oppfordrer alle til å følge med på det norske Yrkeslandslaget og støtte våre unge fagarbeidere som setter norsk yrkeskompetanse på verdenskartet.

Bilder

Kort om WorldSkills Norway

WorldSkills Norway (WSN) er en ideell organisasjon som arbeider for å heve kvaliteten på og interessen for norsk yrkesutdanning. WSN er en viktig bidragsyter i arbeidet med å få flere til å velge yrkesfaglig utdannelse. WSN ble stiftet i 1990 og er en del av WorldSkills International som har over 80 medlemsland. WSN er eneste organisasjon som ivaretar alle yrkesfagene på den internasjonale arena.

Bak organisasjonen står Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Landsorganisasjonen i Norge (LO), Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS), Utdanningsdirektoratet, Kommunesektorens Interesseorganisasjon (KS) og en rekke landsforeninger, fagforbund, opplæringskontorer, skoler og fylkeskommuner.

Å inspirere, motivere og utvikle unge mennesker er kjernen i WorldSkills Norway. WSN utvikler ferdigheter etter internasjonale standarder og bidrar til at norsk fagarbeid har internasjonal klasse. WSN har som mål å  utvikle ferdigheter i den ypperste verdensklasse og oppfylle drømmer og visjoner til de som skal bygge og drifte fremtidens Norge.

Daglig leder Bjørnar Valstad i WorldSkills Norway

Følg pressemeldinger fra WorldSkills Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra WorldSkills Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra WorldSkills Norway