NRK trekker Team Ingebrigtsen

NRK har besluttet å trekke de resterende sesongene av TV-serien «Team Ingebrigtsen» fra NRK TV.

Logo for serien Team Ingebrigtsen
Logo for serien Team Ingebrigtsen NRK NRK

Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen begrunner avpubliseringen slik:

– Dette skjer som følge av en direkte kontakt med medvirkende familiemedlemmer, som uttrykker at seriens tilgjengelighet er en stor belastning for dem, en belastning som kommer på toppen av øvrig trykk som familiemedlemmer nå opplever.

På bakgrunn av denne kontakten har NRK gjort en ny vurdering av publiseringen. Det at noen av de medvirkende var mindreårige da serien ble produsert og første gang sendt, har veid tungt i vår vurdering.

Når vi blir invitert inn i private liv, må vi være særlig imøtekommende for hvordan privatpersoner opplever eksponeringen. Dette er spesielt viktig når barn og unge er involvert, som i dette tilfellet. Selv om NRK har gjort løpende vurderinger av eksponeringen av de mindreårige i serien under hele produksjonsperioden, er dette første gang vi får direkte informasjon om hvordan de opplever denne eksponeringen nå.

Vi har også hatt kontakt med rådgiver for de medvirkende familiemedlemmene og advokat Mette Yvonne Larsen.

Vi har vært spesielt opptatt av at våre publiseringsvalg ikke skal påvirke den rettslige konflikten, og at uskyldspresumsjonen står fast: Enhver har krav på å bli behandlet og omtalt som uskyldig inntil man er endelig domfelt i en straffesak. Men vi har også sagt at vi vil revurdere på bakgrunn ny vesentlig informasjon, herunder en direkte tilbakemeldinger fra de medvirkende. Det har nå vi gjort. Det er vår vurdering at belastningen for de medvirkende vil være der så lenge serien ligger tilgjengelig, uavhengig av hva som blir utfallet i rettssaken

NRK vil samtidig presisere at serien er produsert og publisert i forkant av anmeldelser mot Gjert Ingebrigtsen, og at produksjonsselskap, Zacapa, og NRK ikke har vært vitne til noen handlinger som har gitt oss grunn til å stoppe produksjon eller publisering underveis.

Presse
Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen og eksternredaktør Petter Wallace vil være
tilgjengelig for presse i TV-resepsjonen kl 13.00.

For å melde interesse for intervju, ta kontakt med nrk.pressevakt@nrk.no

Logo for serien Team Ingebrigtsen
NRK NRK