– Skandaløs Høyesterettsdom

– Skandaløst! Nå må politikerne komme på banen, sier Trond Markussen, president i NITO, etter at Høyesterett har bestemt at skader man pådrar seg i pauser på hjemmekontor ikke gir rett til yrkesskadeerstatning.

En mann i dressjakke og skjorte står på en scene og snakker.
Trond Markussen, president i NITO

NITO, Norges største fagforening for ingeniører og teknologer, har ved flere anledninger etterlyst klarere regler for hjemmekontor, og har tidligere vunnet fram med at skader fra uhell i forbindelse med arbeid hjemmefra skal regnes som yrkesskade og gi rett til erstatning.

– Nå rokker Høyesterett ved dette prinsippet, sier Markussen.

Høyesterett mener at legen ikke var i arbeid da uhellet skjedde, og dermed ikke har krav på yrkesskadeerstatning fordi denne ifølge retten bare gjelder når selve arbeidet utføres.

– Dette til tross for at praksis på ordinære arbeidsplasser gir yrkesskadedekning også i pauser. To av Høyesterettsdommere som tok dissens i dommen, påpekte til og med at også lovverket lenge har blitt tolket slik at pauser er dekket av yrkesskadeerstatningen. Nå kan denne lovforståelsen stå på spill ved alle ulykker under pauser på hjemmekontoret, sier Markussen.

Nå ber NITO politikerne ta affære.

– Vi har nok en gang fått demonstrert hvor uklare reglene for yrkesskade på hjemmekontor er i Norge. Selv nå som pandemien er over, har mer enn en million arbeidstakere fortsatt en del hjemmekontor i sin hverdag. De har rett til like mye sikkerhet på jobb hjemme som på kontoret, sier Markussen.

NITO-presidenten mener at det mest ryddige vil være at politikerne oppdaterer og skjerper regelverket.

– Det gjelder å få endret lover og forskrifter slik at alle norske arbeidstakere er sikret samme rettigheter uavhengig av hvor de utfører arbeidet og tar pauser. Jeg håper at arbeids- og inkluderingsministeren lytter til våre innspill og rydder opp så fort som mulig, avslutter Trond Markussen.

NITO er Norges største fagorganisasjon for ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad med over 110.000 medlemmer.