Årets tilskudd til avisene blir klart i oktober
Medietilsynet er godt i gang med behandling av årets søknader til produksjonstilskudd for nyhets- og aktualitetsmedier, og tar sikte på tildeling i midten av oktober. De nye forskriftsendringene gjelder fra årets tildeling.
I år har Medietilsynet fått søknader om produksjonstilskudd fra 174 aviser, av disse er 16 nye søkere. Medietilsynet sender ut vedtak til de som får avslag på søknaden etter hvert som saken er ferdigbehandlet. Foreløpig har halvparten av de nye søkerne fått vedtak om avslag.
– Medietilsynet tar sikte på å tildele årets produksjonstilskudd 16. oktober, forteller avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.
Svalbardposten likestilles med nordnorske medier
Økt tilskudd til Svalbard og prisvekst-regulering av støttetak, er blant endringene Kultur- og likestillingsdepartementet har gjort i forskriften for produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier, som gjelder fra årets tildeling.
Aviser på Svalbard blir nå likestilt med nordnorske aviser, noe som betyr at de får dobbelt grunntilskudd. Endringen får betydning for Svalbardposten. Videre blir det ikke lenger et krav at avisene må komme ut på papir for å få støtte.
– Svalbardposten har de samme driftsforutsetninger som nordnorske medier, og disse endringene er derfor både fornuftige og riktige. Det er også på tide at kravet om papiravis fjernes, slik at dette ikke blir et hinder for digital utvikling, sier Sekkelsten.
Andre endringer i forskriften
Departementet har i tillegg vedtatt å justere det øvre taket for tilskudd til nasjonale nummer-to-medier fra 40 til 45 millioner kroner på grunn av prisveksten. Taket for nasjonale nisjemedier justeres fra 15 til 17 millioner kroner. Departementet har også gjort prisjusteringer i reglene for avkorting av tilskudd.
For å sikre at tilskuddsmottakere har redaktører som følger god presseskikk, er det gjort en endring i forskriften om hvilke krav som skal stilles til redaktøren. Det følger av den nye bestemmelsen at redaktøren må ha sluttet seg til «allment aksepterte presseetiske standarder», som fremgår av Redaktørplakaten og Vær Varsom-plakaten.
Videre gjøres noen endringer som hovedsakelig er av teknisk karakter, blant annet for å tilpasse regelverket etter endringene som ble gjort i fylkesinndelinger i 2024.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Mange synest dei bruker for mykje tid på skjerm19.9.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
To av tre meiner dei bruker for mykje tid på skjerm, viser nye tal frå Medietilsynet. Meir enn halvparten seier dei gjer noko med det, og mange av dei som har prøvd å få skjermtida ned, opplever at det lèt seg gjere.
Medietilsynet mener plattformene må være mer åpne om algoritmebruk og konsekvenser for desinformasjon10.9.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
De største internettplattformene er blitt bedre på å rapportere om hva de gjør for å bekjempe desinformasjon, men Medietilsynet etterlyser mer åpenhet om tiltak for å redusere risikoen ved algoritmisk påvirkning.
Vanskelig å skille betalt og redaksjonelt innhold5.9.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Mange har problemer med å skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold på nett, viser en ny undersøkelse fra Medietilsynet.
Medietilsynet gir TV 2 advarsel4.9.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
TV 2 brøt reglene om merking av sendinger med produktplassering under sommerens fotball-EM. Nå får de advarsel av Medietilsynet.
Fem millioner kroner til forsking på medier og dataspill21.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom