Brudd i forhandlingene for private barnevernstjenester

Etter to dager og flere timer på overtid natt til torsdag 5.september, ble det brudd i tariffforhandlingene mellom Parat og NHO. Forhandlingsleder for Parat, Kjell Morten Aune, sier NHO ikke var villig til å gi et godt nok økonomisk tilbud, noe som førte til brudd og partene ber nå Riksmekleren om hjelp.

Aune sier at noen spørsmål er løst i forhandlingene, men at partene står langt fra hverandre i synet på hva som er en forsvarlig lønnsøkning i dette oppgjøret.
– Det NHO har lagt på bordet er ikke i tråd med forventningene fra våre medlemmer og derfor så vi ingen annen utvei enn å bryte forhandlingene.

Parat har forhandlet sammen med Fagforbundet, FO og Delta. Alle fire forbund har brutt forhandlingene.

Plassoppsigelse blir sendt i løpet av torsdag.  Tidspunkt for mekling er ikke klart.