Full seier for helikopterpilotene i CHC Helikopter Service

To dager før saken skulle behandles i Rikslønnsnemda gir NHO etter og pilotene i CHC Helikopter Service får tariffavtale.

Full seier for helikopterpilotene i CHC Helikopter Service
Tillitsvalgt Hermod Lund (t.v) og Ivar Bonde er fornøyd med at de endelig har fått tariffavtale og kake fra Parat. Foto:Trond-Viggo Beisland

– Vi er utrolig glade for at vi nå har fått tariffavtale, slik at vi som er organisert i Parat også kan få påvirke våre lønns og arbeidsforhold. Det er dette vi har ønsket oss siden begynnelsen av 2022, sier tillitsvalgt for pilotene i CHC, Hermod Lund.

Tvungen lønnsnemd
Det var i februar i år Parat varslet streik blant pilotene på redningshelikoptrene på Svalbard. Men før streiken ble iverksatt ble partene innkalt til Arbeids- og inkluderingsminister Tonje Brenna so meddelte at regjeringen ville gripe inn med tvungen lønnsnemnd.

Helikopterpilotenes krav var å få den samme tariffavtalen som allerede gjelder i selskapet, et krav NHO ikke ville innfri.

Virksomhetsoverdratt
Etter en anbudsrunde vant CHC kontrakten om drift av redningshelikoptrene på Svalbard. Pilotene, som er organisert i Parat, ble virksomhetsoverdratt og den gamle tariffavtalen disse var omfattet av var utløpt på dato. I forbindelse med virksomhetsoverdragelsen reserverte arbeidsgiver seg mot å innføre tariffavtalen.

Forhandlingsleder fra Parat, Lars Petter Larsen, uttalte i forbindelse med meklingen at han stilte seg undrende til NHOs avisning av kravet.
– Vårt krav er å bli en formell part, med forhandlingsrett, i avtalen med CHC Helikopter Service, sa Larsen. Han understreket at kravet ikke ville endre noe på pilotenes lønns- og arbeidsvilkår, eller bedriftens kostnader.

Saken skulle behandles Rikslønnsnemnda onsdag, men nå har NHO gitt etter og gitt Parat tariffavtale for pilotene i CHC Helikoper Service.
Advokat Christen Horn Johannessen i Parat sier at partene fortsatt er uenige om noen prinsipielle spørsmål, men at de uansett ikke hører hjemme i Rikslønnsnemnda, men i Arbeidsretten.

Foto:Trond-Viggo Beisland