Prisoppgang og rekordvolumer

Boligprisene steg med 1,6 prosent i august 2024. Korrigert for sesongvariasjoner steg boligprisene med 0,5 prosent.

Så langt i 2024 har boligprisene i Norge steget med 8,3 prosent.

Gjennomsnittsprisen for en bolig i Norge var 4 757 789 kroner ved utgangen av august.

- Boligprisene steg med 1,6 prosent i august, noe som ga en sterk sesongjustert oppgang på 0,5 prosent. Det var en oppgang i de sesongjusterte boligprisene i alle de store byene med unntak av Tromsø.  Dette innebærer at den underliggende prisutviklingen i det norske boligmarkedet er sterk for øyeblikket, sier administrerende direktør Henning Lauridsen i Eiendom Norge.

- Vi venter at utviklingen i høst vil bli sterkere gjennom høsten enn i 2022 og 2023, da boligprisene falt mye. Den store aktiviteten i bruktboligmarkedet og den store veksten i antall nye bruktboliger på markedet kan tyde på at krisen i nyboligmarkedet nå begynner å få effekt i bruktboligmarkedet, sier han.

- Selv om vi så langt i år har fått en solid oppgang i boligprisene i de fleste områder i Norge har vi gjennom 2022 og 2023 under ett hatt en moderat utvikling i bruktboligprisene. Målt som realpriser er faktisk boligprisene omtrent på samme nivå som i 2017, sier Lauridsen.

Over 10000 solgte i august

I august ble det solgt 10.103 boliger i Norge, noe som er 8,6 prosent flere enn tilsvarende måned i 2023.

Så langt i år er det solgt 68.410 boliger i Norge, noe som er 5,9 prosent flere enn i samme periode i 2023.

I august ble det lagt ut 14.233 boliger for salg i Norge, noe som er 6,3 prosent flere enn i samme måned i 2023.

Så langt i år er det lagt ut 76.522 boliger for salg i Norge, noe som er 3,3 prosent flere enn i samme periode i 2023.

- I likhet med i juli ble det er solgt svært mange boliger i Norge i august. Det er faktisk aldri solgt så mange bruktboliger en i august-måned i boligprisstatistikkens historie. Det store salgsvolumet kan tyde på at mange kjøper brukt bolig i stedet for nyboliger nå. Og salget av nye boliger har som kjent falt om lag 50 prosent de siste to årene, og det selv om det er et stort boligbehov, sier Lauridsen.

Det tok i gjennomsnitt 46 dager å selge en bolig i august ned fra 62 dager i juli. Kortest salgstid hadde Stavanger m/omegn og Bergen med 25 dager. Lengst salgstid hadde Bodø m/Fauske med 89 dager.

Sterkest i sør og vest

Sterkest sesongkorrigert prisutvikling i august hadde Kristiansand med en sesongjustert oppgang på 1,9 prosent.

Svakest sesongkorrigert prisutvikling i mai hadde Follo med en sesongkorrigert nedgang på 0,5 prosent.

Sterkest utvikling så langt i 2024 har Stavanger m/omegn med 11,9 prosent. Svakest utvikling så langt i år har Trondheim med en oppgang på 5,3 prosent.

- Prisveksten er solid i mange områder spesielt i Telemark, Sørlandet, Sør-Vestlandet og Vestlandet, sier Lauridsen.

Utlånsforskriften må avskaffes
Finanstilsynet kom 23. august med sin evaluering og råd til finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) om ny utlånforskrift fra 2025.

Ikke uventet foreslo Finanstilsynet en videreføring av dagens forskrift til tross for at forskningen viser at den har store skadevirkninger og begrenset effekt.

- Vi forventer vi at Finansdepartementet ser bort ifra Finanstilsynets råd, da det strider imot enhver logikk å beholde reguleringer som har store skadevirkninger og ikke virker etter hensikten, sier Lauridsen.

- Regjeringen gjorde klokt i å redusere stresstesten i utlånsforskriften for snaue to år siden. Nå gjør han klokt i å la den utløpe fra nyttår. Den var ment å være en midlertid regulering og da bør den også forbli nettopp det, sier Lauridsen.

- Vi vil de kommende årene få den laveste boligbyggingen i Norges siden andre verdenskrig. Boligkrisen vil forsterke det sterke presset i eie- og leieboligmarkedet. Det eneste man kan gjøre kort sikt for å stimulere boligbyggingen er å fjerne utlånsforskriften, og det vil virke umiddelbart, påpeker Lauridsen.

- Nå forventer vi at regjeringen legger Finanstilsynets råd i skuffen og avskaffer utlånsforskriften, avslutter Lauridsen.

Ytterligere informasjon:

Komplett statistikk kan lastes ned på www.eiendomnorge.no.

Se Boligbobla TV med pressekonferansen fra kl. 10.30 til 11.30 her.

Pressekonferansen begynner kl. 11.00.

Før og etter pressekonferansen har sjef for kommunikasjon og politikk Erik Lundesgaard aktuelle gjester fra boligmarkedet i studio som kommenterer markedsutviklingen.

Gjester i dag er daglig leder Martine Røisland-Leween (Røisland & Co) og daglig leder Egil-André Mortensen (Vedal Utvikling AS)

Ved referering av Eiendom Norges boligprisstatistikk skal Eiendom Norge, FINN og Eiendomsverdi AS oppgis som kilde.

For kommentarer:

Henning Lauridsen, administrerende direktør, mobil 997 20 485

Grethe Wittenberg Meier, styreleder, mobil 991 52 164

For spørsmål om boligprisstatistikken:

Erik Lundesgaard, sjef for kommunikasjon og politikk, mobil 95 88 19 87

Vi er bransjeorganisasjonen for norske eiendomsmeglingsforetak. Ved årsskiftet 2022/2023 hadde Eiendom Norge 60 foretaksmedlemmer.

Disse foretakene hadde 767 kontorer/filialer. Medlemmene står for cirka 98 % av alle boligtransaksjoner i Norge. Det utgjorde i 2022 130 385 transaksjoner.

Vårt mål er å være landets ledende organisasjon innen bolig- og bransjepolitiske spørsmål, og vi arbeider for eiendomsmeglingsbransjens rammebetingelser og for å sikre forbrukerne effektive og trygge eiendomstransaksjoner.