Medietilsynet gir TV 2 advarsel
TV 2 brøt reglene om merking av sendinger med produktplassering under sommerens fotball-EM. Nå får de advarsel av Medietilsynet.

Det var i juni at Medietilsynet kontrollerte TV 2s sendinger i forbindelse med fotball-EM i Tyskland. Tilsynet hadde fokus på reglene for reklame, sponsing og produktplassering, og det var på det siste punktet at tv-kanalen ikke oppfylte de lovpålagte kravene til merking.
Viktig informasjon for seerne
Medietilsynets kontroll viste at sendingene hadde merking om produktplassering ved starten av sendingen, men at slik merking manglet etter reklamepauser og i flere tilfeller ved slutten av sendingene.
– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og kringkastingsloven er tydelig på hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.
Tydelig regel
Medietilsynet understreker at TV 2 skal ha rutiner for å sikre at disse reglene følges. Sekkelsten legger vekt på at regelen i kringkastingsloven som er brutt har vært gjeldende i mange år, er helt tydelig og gir lite rom for skjønn.
– At Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på denne regelen to ganger det siste året medvirker også til at vi reagerer strengere mot kanalen denne gang. Nå gir vi TV 2 sanksjon i form av en advarsel. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Det europeiske medierådet er etablert14.2.2025 10:08:34 CET | Pressemelding
Mediemyndigheter fra 30 europeiske land er med i Det europeiske medierådet, som nå er etablert. Rådet skal blant annet bidra til å motvirke inngrep i pressefriheten både fra statlige og kommersielle aktører.
Medietilsynet gir VG advarsel for visning på Flytoget14.2.2025 09:16:26 CET | Pressemelding
Medietilsynet endrer aldersgrense på en episode av programserien Blåkkbøster og gir VG advarsel for å ha merket den “tillatt for alle” på Flytogets skjermer.
Medietilsynet: Unge må si ifra om ulovlig nettinnhold11.2.2025 13:24:28 CET | Pressemelding
Barn og unge trenger økt kunnskap om hva som er ulovlig på nett, og trygghet for at det er greit å si ifra, mener Medietilsynet. – Mange eksponeres for så mye skadelig innhold, at de tenker at dette er noe de “bare må tåle”. Slik kan det ikke være, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Endret aldergrense på ny familiefilm etter tilsyn7.2.2025 15:15:00 CET | Pressemelding
Den nye norske kinofilmen Kaptein Sabeltann og Grevinnen av Gral har fått ny aldergrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med filmen. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merket tillatt for alle.
Sámi aviissat sáhttet ohcat mediadoarjaga6.2.2025 08:50:00 CET | Pressemelding
Dál lea vejolašvuohta dán jagi ohcat doarjaga Mediabearráigeahčus sámi aviissaide ja sámegielat aviisasiidduide. Dán jagi juogaduvvo veaháš badjel 44 miljovnna ruvnno.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom