Medietilsynet gir TV 2 advarsel
TV 2 brøt reglene om merking av sendinger med produktplassering under sommerens fotball-EM. Nå får de advarsel av Medietilsynet.

Det var i juni at Medietilsynet kontrollerte TV 2s sendinger i forbindelse med fotball-EM i Tyskland. Tilsynet hadde fokus på reglene for reklame, sponsing og produktplassering, og det var på det siste punktet at tv-kanalen ikke oppfylte de lovpålagte kravene til merking.
Viktig informasjon for seerne
Medietilsynets kontroll viste at sendingene hadde merking om produktplassering ved starten av sendingen, men at slik merking manglet etter reklamepauser og i flere tilfeller ved slutten av sendingene.
– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og kringkastingsloven er tydelig på hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.
Tydelig regel
Medietilsynet understreker at TV 2 skal ha rutiner for å sikre at disse reglene følges. Sekkelsten legger vekt på at regelen i kringkastingsloven som er brutt har vært gjeldende i mange år, er helt tydelig og gir lite rom for skjønn.
– At Medietilsynet har vært i kontakt med TV 2 om brudd på denne regelen to ganger det siste året medvirker også til at vi reagerer strengere mot kanalen denne gang. Nå gir vi TV 2 sanksjon i form av en advarsel. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
X får 1,4 milliarder kroner i bot av EU – viktig for brukernes sikkerhet, sier Medietilsynet11.12.2025 12:31:32 CET | Pressemelding
EU-kommisjonen bøtelegger X med 120 millioner euro, drøyt 1,4 milliarder kroner, for alvorlige brudd på Digital Services Act, DSA.
Medietilsynet foreslår endringer i mediestøtten19.11.2025 13:22:08 CET | Pressemelding
Flere endringer foreslås for å gjøre de direkte mediestøtteordningene mer treffsikre og forutsigbare.
Medietilsynet: DSA vil styrke brukernes rettigheter overfor sosiale medier-plattformene17.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens forslag om å innføre forordningen for digitale tjenester i norsk lov, og oppfordrer til å legge vekt på utfordringer på sosiale medier.
TV 2 får advarsel av Medietilsynet14.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt TV 2 advarsel etter flere brudd på reglene om aldersgrenser i bildeprogramloven. Tilsynet fant regelbrudd på programseriene Fighter og Norge bak fasaden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom