Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt

Del

Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager.

Barnehånd blar i barnebok med heldekkende illustrasjon av elefanter på en klippe. Ingen tekst i boka.
Bøker gir barn tilgang til andre virkeligheter, ord og begreper som de kanskje ikke møter i sitt dagligliv. Tekstløse bøker er sentrale i Språksterk-prosjektet. Illustrasjonsfoto: Marit Eline Lervik Christensen /UiO

– Som forsker er det utrolig morsomt å se at prosjektet nå videreføres av Oslo kommune, forteller Veslemøy Rydland fra Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.

Rydland og kollega Ratib Lekhal har ledet forskningsprosjektet Språksterk. I prosjektet har forskerne utviklet, gjennomført og evaluert et pedagogisk opplegg i barnehager i Groruddalen i Oslo. Dette har de gjort i nært samarbeid med Naturfagssenteret og Oslo kommune, med penger fra sistnevnte og fra Norges Forskningsråd.

Med friske penger kan nå ytterligere 30 barnehager bli introdusert for Språksterk-modellen. Dermed har til sammen omtrent 60 barnehager fått tilbud om opplegget.

– Barnehagene gleder seg til dette og har store forventninger. Vi er veldig glade for at vi nå kan jobbe videre med full kraft, sier Elizabeth Hernholm som er leder for barnehagene i bydel Grorud, én av de fire bydelene som har fått midler. 

Skreddersydd for barna i Groruddalen

Takket være 8.85 millioner fra Utdanningsdirektoratet og 3.9 millioner fra Sparebankstiftelsen, får barnehagene nå tilpassede barnebøker, pedagogisk støttemateriell og kompetanseutvikling for de ansatte.

Pedagogisk-psykologisk tjeneste har fått støtte av Delprogrammet for oppvekst og utdanning i Oslo kommune til å lede prosjektet videre.

Målet er å heve kvaliteten på samspillet mellom barn og voksne, slik at de voksne kan gi enda bedre støtte til barnas utforsking, lek og språkutvikling.

– Opplegget er skreddersydd for akkurat våre barn og våre barnehager, så det er utrolig viktig at vi får videreføre dette, sier Hernholm.

70 ulike språk i de aktuelle barnehagene

Nøye utvalgte bøker spiller en nøkkelrolle i prosjektet. De skal brukes både i barnehagene og hjemme. I mange tilfeller betyr det at barna får utforske bøkene på flere språk. Det finnes nemlig om lag 70 forskjellige språk i de aktuelle barnehagene.

– En del av bøkene vil derfor være uten tekst, slik at foreldrene kan bruke sitt eget morsmål når de snakker med barna om bøkene, forteller Veslemøy Rydland.

– Dette er sentralt, for når foreldre bruker språket eller språkene de behersker best, kan de lettere få fram nyanser, utdype og diskutere bokas innhold med barna, forklarer forskeren.

Til noen av bøkene vil foreldrene få med ressurser på morsmålet. Pengestøtten gir rom for å utvikle disse.

Pengene gjør dessuten at de barnehagene som allerede har jobbet med Språksterk-modellen, får fortsette. Det betyr at til sammen om lag 2700 barn i Groruddalen kan få bedre forutsetninger for god utvikling av språkene sine.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Barnehånd blar i barnebok med heldekkende illustrasjon av elefanter på en klippe. Ingen tekst i boka.
Bøker gir barn tilgang til andre virkeligheter, ord og begreper som de kanskje ikke møter i sitt dagligliv. Tekstløse bøker er sentrale i Språksterk-prosjektet.
Illustrasjonsfoto: Marit Eline Lervik Christensen /UiO
Last ned bilde
Portrett av mann
Ratib Lekhal ved Institutt for pedagogikk.
Foto: Shane Colvin / UiO
Last ned bilde
Portrett av kvinne
Veslemøy Rydland fra Institutt for pedagogikk.
Foto: Shane Colvin / UiO
Last ned bilde
Tett skog som sola skinner gjennom.
Naturfaglige temaer står sentralt i materiellet som brukes i Språksterk-prosjektet. Barna skal få undre seg og reflektere over dilemmaer om natur, klima og miljø.
Illustrasjonsfoto: Gustav Gullstrand/ Unsplash
Last ned bilde
To kvinner holder et papirbevis mellom seg. I bakgrunnen står det "Sparebankstiftelsen DNB".
Assisterende barnehageleder Merete Andersen Rød (t.v.) fra Bydel Grorud og prosjektkoordinator Dina Margareta Egner deltok på Sparebankstiftelsens overrekkelse.
Foto: UiO
Last ned bilde
portrett av kvinne
Elizabeth Hernholm er barnehageleder i Bydel Grorud.
Foto: Privat
Last ned bilde

Lenker

Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV-fakultetet) ved Universitetet i Oslo er Norges fremste utdannings- og forskningsmiljø på vårt felt, og et av de største utdanningsvitenskapelige forskningsmiljøene i Europa. Vi forsker på skole, barnehage, høyere utdanning, arbeidslivslæring, utdanningspolitikk og pedagogikk.

Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Advarer mot individfokus i mobbeoppfølging12.6.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding

Mobbing er et økende problem i norsk skole, og en ny studie viser at det fortsatt er store utfordringer når det gjelder oppfølging av elever og klasser etter at skolene har klart å stoppe mobbingen. — Vi ser at tidligere forskning stort sett har fokusert på den utsatte elevens situasjon og ikke på systematiske tiltak rettet mot klasse- og skolemiljøet, sier Anna Lange Moi, artikkelforfatter og stipendiat i SpedAims.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye