Presseinvitasjon: Teknologene gir veggmaleri til byen

Tekna Oslo avdeling feirer 150 år ved å gi en gave til Oslo by, nemlig et veggmaleri i Forskningsparken på Blindern. Vi inviterer til å se det ferdige veggmaleriet malt av den anerkjente britiske kunstneren Xenz.

Tekna Oslo avdeling gir et veggmaleri av kunsterne xenz på Forskningsparken til oslo by Nima Taheri/Street Art Oslo

Hvordan går en gatekunstkunstner frem når han står foran lerretet sitt, en 36 kvadratmeter stor vegg? Hvordan velger man motivet og hvordan overfører man det til en enorm vegg? Kunstneren, Xens, vil svare på dette i en samtale med James Finucane, som er Oslo Street Arts kunstneriske leder.

Program 6. september i Forskningsparken, Gaustadalléen 21, Oslo:

16.00-16.30 Besøk utstillingen og se veggmaleriet

16.30-17.30 Sofasamtale med Xenz og James

Om kunstneren: Xenz (Graeme Brusby, f. 1974) er en erfaren og anerkjent kunstner som startet sin karriere innen graffiti i en alder av 14 år i Hull, England. Over tid har han dyrket en unik og eksperimentell stil, ved å bruke spraybokser for å skape sine fantasirike landskap, som er blitt utstilt over hele verden. Han har samarbeidet med anerkjente kunstnere som Banksy og Inkie.

Utstilling av spraybokser

Den originale sprayboksen var en norsk oppfinnelse, som ble oppfunnet av Erik Rotheim i 1926. Denne nye oppfinnelsen åpnet opp for en helt ny kunsttradisjon, nemlig graffiti og gatekunst. Oslo Street Art har sammen med Norges teknisk-naturvitenskapelige museum og en privat samler satt sammen en utstilling med gamle spraybokser fra ulike tiår som kan besøkes i Forskningsparken under arrangementet.

Tekna Oslo avdeling gir et veggmaleri av kunsterne xenz på Forskningsparken til oslo by.
Nima Taheri/Street Art Oslo