Nkom åpner tilsyn etter 112 problemer
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil nå føre tilsyn med Telenor etter at det i tre timer var umulig å ringe politiets nødnummer 112 torsdag kveld forrige uke.
Politiet meldte torsdag 29.august kl. 21.00 til media at politidistriktene ikke kunne motta meldinger fra publikum på nødnummer 112.
Telenor sier feilen, som også rammet mobilkundene til Telia og Ice, skyldes en teknisk feil hos dem. 112 er i tillegg til å være politiets nødnummer også det internasjonale nødnummeret som kommuniseres til alle som kommer til Norge fra utlandet.
Nkom har blant annet ansvar for å påse at aktørene har forsvarlig sikkerhet i sine mobilnett. Nå er det besluttet å åpne tilsyn basert på hendelsen i forrige uke.
–Vi ser svært alvorlig på at det oppstår en slik feil som rammer publikums mulighet til å ringe nødnummer. Vi vil derfor gå gjennom hendelsesforløpet og kontrollere om krav til forsvarlig sikkerhet er fulgt. Vi må gjøre det vi kan sammen med aktørene for å hindre at en tilsvarende hendelse skjer igjen, sier sikkerhetsdirektør i Nkom, Svein Scheie.
Nkom forventer at tilsynsrapport vil foreligge i slutten av oktober 2024.
Nøkkelord
Kontakter
Svein Sundfør ScheieFungerende avdelingsdirektør for sikkerhet i Nkom
Tel:95211189sss@nkom.noRita Lund ThuneAvdelingsdirektør kommunikasjon og samfunnsansvarNasjonal Kommunikasjonsmyndighet
Tel:+47 922 06 466rlt@nkom.noBilder
Følg pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
Nkom tester norsk KI-modell i jakten på GPS-forstyrrelser16.9.2024 12:29:04 CEST | Pressemelding
Forstyrrelser i navigasjonstjenester kan føre til alvorlige hendelser. Nå testes en norsk KI-modell ut for å avsløre forsøk på å slå ut GPS-signaler.
Peker på Nkom som ansvarlig for KI i Norge22.8.2024 12:29:01 CEST | Pressemelding
I ny rapport anbefales Nkom som ansvarlig myndighet for kunstig intelligens i Norge.
Norge skal lede global kamp mot digital svindel28.6.2024 13:18:24 CEST | Pressemelding
Myndighetene ba i januar mobilselskapene skjerpe tiltakene og gjøre mer for å stoppe digitale svindelforsøk. Det har gitt resultater, og i forrige måned ble 10 millioner svindelanrop fra utlandet avslørt. Nå vil andre land lære av Norge.
Norge viser vei i digitalt antisvindelarbeid: Statsråd Karianne Tung besøker Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom)24.6.2024 11:19:46 CEST | Presseinvitasjon
Sikkerheten i digital infrastruktur, antisvindel, kunstig intelligens og digital bærekraft er noen av temaene som vil presenteres og diskuteres når digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung kommer til Nkom fredag 28. juni.
Stadig flere vil ha mer mobildata5.6.2024 11:59:23 CEST | Pressemelding
Nye tall viser at nordmenn vil ha mer mobildata og kjøper stadig større datapakker. Snart har en fjerdedel av oss datapakker på over 100 GB.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom