Apotekforeningen

Vi bruker allergimedisiner for en milliard kroner

Allergi-sommeren har vært omtrent som normalt, når man ser på salget av allergilegemidler hittil i år sammenlignet med de foregående tre årene. Over de siste ti årene har imidlertid bruken økt med over 40 prosent.

Bilde av Hanne Andresen
Mange har oppdaget at det er allergi de plages av, og at det finnes effektiv behandling. Det er noe av årsaken til den kraftige økningen i bruken av allergimidler, mener Hanne Andresen. Foto: Apotekforeningen/ Nicolas Tourrenc

Det viser tall fra Apotekforeningens bransjestatistikk.

Hittil i år er det brukt 134 døgndoser (DDD) allergimedisin pr 1000 innbygger. Det er 41 prosent flere doser pr innbygger enn for 10 år siden. I følge FHIs legemiddelstatistikk, var det i fjor omkring en million nordmenn som hentet ut en resept på allergimidler.

Figur: Antall døgndoser allergimedisiner per 1000 innbygger per dag – (januar-august 2015-2024)

Figur%20som%20viser%20utviklingen%20i%20bruk%20av%20allergimidler.
Kilde: Apotekforeningens bransjestatistikk

– Økningen i bruken av allergimidler de siste ti årene er svært stor. En del av veksten skyldes trolig at mange har blitt klar over at det er allergi og ikke en forkjølelse eller lignende de lider av. Dermed har mange funnet ut at det finnes effektiv behandling, sier Hanne Andresen som er fagdirektør i Apotekforeningen.

Hun tror også flere starter forebyggende behandling før allergisesongen, fordi det har vært mer informasjon om at dette er viktig de siste årene.

Viken bruker mest allergimidler

Det er naturlig nok store variasjoner mellom fylkene (2023-fylkesinndelingen) i bruken av allergilegemidler.

Det er innbyggerne i tidligere Viken fylke som bruker mest allergimidler, fulgt av Agder og Vestfold og Telemark.

I Viken blir det brukt 40 prosent mer allergimedisin enn i Troms og Finnmark, som har det laveste forbruket.

Så mye betaler vi for allergimedisinene

I 2023 ble det brukt allergimidler for 860 millioner kroner. I 2024 vil beløpet nærme seg en milliard kroner. I 2023 dekket folketrygden gjennom blåreseptordningen over 60 prosent av utgiftene, tilsvarende 530 millioner kroner. Pasientene betalte det resterende, godt over 300 millioner, av egen lomme.

Om Apotekforeningen

Apotekforeningen er bransjeorganisasjonen for apotekene i Norge og deres eiere.

Alle apotek, både privat eide og de offentlig eide sykehusapotekene, er medlemmer av Apotekforeningen. Alle medlemsgrupper er representert i Apotekforeningens styre.

Apotekforeningen arbeider med apotekfaglig utvikling, næringspolitikk, teknologi og e-helse, samt formidler kunnskap om bransjen. Vi ivaretar også mange praktiske funksjoner for medlemmene våre.

Følg pressemeldinger fra Apotekforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Apotekforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Apotekforeningen