Sparebanken Vest fortsetter å gå i bresjen for jentefotballen på Vestlandet!

Nå er det igjen mulig for lokale jentelag på hele Vestlandet å søke om støtte til treningsleir, trenerkompetanse og egne fotballdager gjennom inititativet, Jenter vil mer. I fjor fikk over 300 lag støtte til tiltak som bidro til å gi jentene et bedre fotballtilbud.

Jenter som spiller fotball og som feirer
Fra 2. september kan jentefotballag søke om støtte til treningsleir, trenerkompetanse eller fotballdager gjennom Jenter vil mer. Foto: Veronika Stuksrud

Resultatene har ikke latt vente på seg etter at Sparebanken Vest i fjor lanserte Jenter vil mer. Initiativet førte til reelle holdningsendringer blant trenere og foreldre i jentefotballen.

– Vi brukte vår stemme og startet en bevegelse som skapte enormt engasjement på Vestlandet, og i landet for øvrig. Det er vi stolte av, men det gjenstår fortsatt mye før jenter og gutter har de samme mulighetene innen fotball. Derfor fortsetter vi å bruke stemmen vår også i 2024, sier konsernsjef i Sparebanken Vest, Jan Erik Kjerpeseth.

Heiarop fra Klavenes

Fotballpresident Lise Klavenes omtalte Jenter vil mer som en ny standard for norsk fotball og et løft for jentefotballen generelt, ikke bare på Vestlandet, men i hele Norge. Initiativet nådde helt inn i UEFA-ledelsen, og fikk internasjonal anerkjennelse for måten det belyste utfordringer knyttet til jentefotballen.

Lise%20Klavenes%20og%20flere%20holder%20Jenter%20vil%20mer-skilt%20p%E5%20fotballkamp
Fotballpresident Lise Klavenes omtalte Jenter vil mer som en ny standard for norsk fotball. Her er hun med representanter for SK Brann, Arna-Bjørnar Fotball og Sogndal Fotball.

– Jenter vil mer-kampanjen handler om å skape like muligheter for kvinnelige og mannlige fotballspillere. De skal kjenne at vi tror på dem og at vi tar drømmene deres på alvor, sier Kjerpeseth.

Over 120.000 jenter og kvinner holder på med organisert fotball her til lands. Fotball er den største jente- og kvinneidretten i Norge – og i verden for øvrig. Likevel opplever mange jenter at forventningene fra omverden er lavere enn forventningene de har til seg selv.

Forskjellsbehandlingen er reell

Bakgrunnen for Jenter vil mer er en undersøkelse fra Norges Handelshøyskole som viser at 1 av 4 jenter sier hovedmotivasjonen for å spille fotball er egen utvikling, mens kun 1 av 10 foreldre og trenere tror det samme om jentene. Jentene sier også at de vil trene like mye som guttene, mens foreldre og trenere tror jentene vil trene mindre.

– Det er et gap mellom hvilke forventninger trenere og foreldre har til jenter som spiller fotball og jenters egne forventninger og motivasjon. Resultatet er dessverre at gutter i mange tilfeller får et bedre tilbud enn jenter, sier professor ved Norges Handelshøyskole, Siv Rosendahl Skard.

Oppfordrer andre til å søke om støtte

Bjarg%20fotballag%20jenter%2012
IL Bjarg er én av klubbene som har mottatt støtte fra Jenter vil mer. Dette er Bjarg Jenter 12. Foto: IL Bjarg.

I tillegg til å bidra til holdningsendringer, har Jenter vil mer hatt stor innvirkning på hverdagen til mottakerklubbene ved å styrke både spillere og trenere. Blant dem er Idrettsklubben Bjarg som har gitt spillerne en mulighet til å utvikle seg, takket vært støtteordningen.

– Satsingen har vært viktig for jentene våre. Det å bli sett og anerkjent er helt uvurderlig, og det viser dem at de har de samme mulighetene til å satse som guttene. Uten støtte kunne vi ha mistet mange talentfulle spillere, forteller Lene Thomren Steensen som er trener for Bjarg Jenter 12.

Støtteordningens positive ringvirkninger har også motivert trenerne til å fortsette det viktige arbeidet med å ivareta breddeidretten.

– Idrettstilbudet har mye å si for mestringsfølelsen og trivselen til barn og unge i nærmiljøet. Det må vi fortsette å ta vare på. Derfor oppfordrer vi andre klubber til å gripe den samme muligheten vi benyttet oss av, avslutter Thomren Steensen.

Om støtteordningen

Jenter vil mer åpner for nye søknader fra 2. september til og med 15. september, der jentefotballag kan søke om støtte til enten treningsleir, trenerkompetanse eller fotballdager.

Det er jentefotballag i aldersbestemt fotball i Vestland eller Rogaland fylke, samt Volda og Ålesund i nord, som kan søke. Vi ser etter jentefotballag med en plan for hvordan de vil bruke pengene, og hvordan det skal bidra til å løfte laget og utjevne forskjeller.

Tonje Schreiner, markedsdirektør: tonje.schreiner@spv.no / 99 16 35 11
Giske Eggen, ansvarlig for samfunnsansvar: giske.eggen@spv.no / 47 91 40 16