Kriminelle slår inn åpne dører i offentlige registre

– Regnskap Norge foreslår flere kontrollmekanismer og varslingsløsninger for å forhindre misbruk av Brønnøysundregistrene. Bedriftseiere tappes for store verdier når kriminelle bruker falske underskrifter og årsregnskap for å begå økonomisk kriminalitet, sier adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.

– Det er for enkelt at én person uten forhåndfullmakt kan endre kritisk virksomhetsinformasjon som er oppgitt til Brønnøysundregistrene, sier adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge. CF Wesenberg/Kolonihaven

NRK kunne før helgen fortelle historien til regnskapsfører Kristina Eriksen fra Stavanger. Hun opplevde at kriminelle sendte inn samordnet registermelding med en forfalsket generalforsamlingsprotokoll til Brønnøysundregistrene.

Det gjorde at svindlerne tok over kontrollen på hennes private investeringsselskap, og kunne bruke det for å lure til seg lån og gjøre innkjøp på selskapets regning

Må stramme til

– Det lot seg gjøre med dagens systemer hos Brønnøysundregistrene. For kriminelle er det som å slå inn åpne dører i offentlige registre, sier adm. direktør Rune Aale-Hansen.

– Ekteheten i innsendte dokumenter blir ikke sjekket, det er ingen automatisk varsling til reell eier når Brønnøysundregistrene mottar dokumenter om endringer i selskapet. Det er for enkelt at én person uten forhåndfullmakt kan endre kritisk virksomhetsinformasjon som er oppgitt til Brønnøysundregistrene. Det må komme på plass tiltak som gir et sikrere system. Regnskap Norge foreslår strammere kontrollmekanismer og automatiske varslingsrutiner for å forhindre misbruk av Brønnøysundregistrene, sier Aale-Hansen.

Bør varsles

– Det vi fikk høre om i denne saken knyttet seg til opplysninger om selve selskapet. Vi har imidlertid også sett saker med korrigering av regnskaper bakover i tid, for å manipulere selskapsdata og lure långivere eller leverandører til å tro at selskapet har en bedre økonomisk stilling enn det som er tilfelle, sier Aale-Hansen før han legger til:

– Noen ganger kan det være nødvendig og riktig å korrigere et tidligere innsendt regnskap, men ikke i stort omfang. Ved siden av at systemet bør oppdage unormale endringer som utløser varsling og oppfølging, bør regnskapet flagges med opplysning om at det er endret og sendt inn på nytt, slik at brukerne blir oppmerksomme på det.

Mer kreative

– Vi tror mye kan gjøres med kontrollmekanismer i dataløsningene, basert på identifiserte risikoer, modus og avvik. Her snakker vi blant annet om å ta i bruk datateknologien og analysere regnskapsdata for å avdekke unormale avvik, mener Regnskap Norge-sjefen.

– Det kan være unormale økning i inntekter og egenkapital, eller rett og slett avsløring om at flere selskaper har samme postadresse selv om de holder til forskjellige steder i landet. Svindlerne er stadig mer kreative, og som saken her viser er det viktig at også Brønnøysundregistrene forsterker sin oppfølging for å minske risikoen for at plattformen blir misbrukt av kriminelle. Vi har tidligere tatt det opp med Brønnøysundregistrene, og håper vi kan bidra til forbedringer, sier adm.direktør Rune Aale-Hansen.

Regnskap Norge foreslår ulike tiltak, blant annet:

• Det bør innføres obligatorisk varsling om selskapshendelser. I dag må daglig leder selv velge om hen skal motta varsel.
  • Det bør ikke være mulig å endre årsregnskap flere år bakover i tid samtidig.
  • Endrede regnskap bør flagges.
  • Det bør kun være dem med fullmakt (signaturrett) som kan endre selskapsopplysninger, og det bør kreves to signaturer på sentrale opplysninger (normalt styreleder og daglig leder).
  • Brønnøysundregistrene bør innarbeide AI i registrene sine, blant annet for å analysere endringer fra år til annet, samt om det finnes identiske opplysninger mellom ulike selskaper. Hensikten er å identifisere røde flagg som bør utløse særlig oppfølging og kontroll.

CF Wesenberg/Kolonihaven

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Regnskap Norge: Mer forenkling gir færre konkurser14.8.2024 08:10:20 CEST | Pressemelding

– Til tross for at statsministeren og finansministeren lover at nå går økonomien bedre, stiger konkurstallene. – Dagens høye konkurstall må få regjeringen til å gjøre store ord om til handling. Vi har et næringsliv som skriker etter forenklinger. Økte skatter og avgifter – og et unødig byråkrati med skjemavelde – tar knekken på små og mellomstore bedrifter, sier adm. direktør Rune Aale-Hansen i Regnskap Norge.

Forenkler med bremsen på – regjeringen mangler 7,6 milliarder kr.13.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding

Under Arendalsuka i morgen inviterer NHO blant andre næringsministeren til debatt om forenkling for næringslivet. – Regjeringen trår på bremsen og ikke gassen i arbeidet med å spare næringslivet for 11 milliarder kroner innen 2025. Jeg har forventninger til at næringsministeren nå kommer med konkrete utspill i debatten på Arendalsuka onsdag, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.