To kategoripriser til Norge i Nordic Bakery Cup

Det ble bokstaveligtalt et mesterskap med høy temperatur, da Nordens beste bakere skulle kåres på Akademie Deutsches Bäckerhandwerk i Berlin i dag. Med over tretti grader i den tyske hovedstaden, ble det varmt også inne i bakeriet. Dette gjorde at hevingen gikk raskere, og alle deltagerne måtte vise at de kunne omstille seg raskt.

Ingrid Knutsen og Philip Therkildsen tok hver sin kategoripris under Nordic Baery Cup 2024 BKLF BKLF

Etter en tøff konkurranse, kunne dommerne til slutt konstatere at det var Sverige som sanket flest poeng, og dermed ble kåret til Nordiske mestre i baking. Island fulgte etter på en andre plass og Norge ble nummer tre.

Det norske laget, som består av Ingrid Knutsen og Philip Therkildsen, gjorde en solid innsats til tross for varmen. Etter en dag med forberedelser og en dag med baking, endte det hele med to av tre kategoripriser.

- Jeg er kjempefornøyd! målet var å vinne en eller to kategorier. Det klarte vi, og det var veldig gøy Alt gikk som det skulle, og kanskje bedre enn forventet. Vi er veldig fornøyde med det vi leverte, sier Ingrid, som hadde ansvar for brødkategorien.

Philip hadde ansvar for søtbakst, og han var utrolig stolt over at de halte i land seier i begge kategoriene de deltok i.

- Jeg er sykt stolt over oss, sa Philip etter premieutdelingen. - Vi visste at vi ikke kunne vinne hele mesterskapet, siden vi ikke hadde showpiece, men det er en stor seier for oss at vi vant de kategoriene vi deltok i. Alt gikk på skinner så det var gøy.

Hovedtrener for Baker- og Konditorlandslaget, Kjetil Dale Aas, sier at det aldri har vært så høyt nivå i Nordsik før, og at han er imponert over hva det norske laget har fått til.

- De presterer på et høyere nivå enn jeg har sett noen gang tidligere. Det de to leverer er helt rått, både på smak og utseende, sier han.

Tema for konkurransen var "natur", og det norske laget hadde valgt å dykke ned under havet for inspirasjon. Elementer som forestilte bølger var flettet inn i alle produktene.

Produktene det norske laget presenterte for dommerne var rugbrød i forskjellige utførelser, baguetter i forskjellige utførelser, surdeigsbrød i forskjellige utførelser med forskjellige dekordeiger og kuvertbrød forskjellige utførelser. I søtbakstkategorien var det croissanter, wienerbrød med pistasjfrangipane, aprikos- og lavendelmarmelade, pain au chocolate, brioche med yoghurtkake med lime- og vanilje, dekor av mandelkjeks og bolle med mandelfrangipane, multegele og ferskostkrem.