Det handler ikke bare om trafikk i Oslo
Regjeringen tar til vettet, og vil gjenåpne kollektivfeltet for el-biler i helgene på E6 Nord og E18 Vestkorridoren. Det er klokt å utnytte veienes kapasitet bedre, slik at folk kommer raskere fram dit de skal. Det betyr i tillegg mindre trafikk på sideveier som ikke er bygget for dette.
Samferdselsbyråden i Oslo er bekymret for at Oslo med dette vil kveles av all biltrafikken som kommer inn til byen. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har behov for å gi dette bildet to nyanser: for det første skal ikke all trafikk som kommer sør, øst, vest eller nordfra inn til Oslo sentrum. Og for det andre er stengingen av Ring 1 et skrekkens eksempel på hvordan ressurser ikke finner hverandre når de trengs som mest.
4,5 milliarder i bompengeregning og et forverret tilbud
En fersk rapport fra OFV viser at på alle de seks viktigste og største hovedveiene til og fra Oslo, er daglig lange køer og saktegående trafikk i rushtiden. Til sammen koster dårlig fremkommelighet samfunnet - bare på disse veiene - 5,1 milliarder kroner årlig. Dette kommer på toppen av at bilistene årlig betaler inn om lag 4,5 milliarder i bompenger.
Rapporten viser videre at de fleste køene er størst utenfor Oslo i rushtiden. OFV leser dette som at kapasiteten gjennom Oslo er relativt god, selv om det går sakte på Ring 3 på ettermiddagen. Byrådet må i sin kommende samferdselsplanlegging ta innover seg at mye av trafikken som går inn og ut av Oslo nettopp skal gjennom byen. Oslo er transitt for store strømmer av folk, varer og tjenester, og ikke endepunktet. Det stiller krav til økt samarbeid på tvers av kommunegrenser. Det skal ikke være nødvendig å drive samferdselsplanlegging i kommunene rundt Oslo på samferdselsministerens kontor.
En gylden mulighet for omstilling ble tidenes mageplask
For OFV er stengingen av Ring 1 fortelling om fravær av koordinering og samhandling. At når det virkelig gjelder snakker ingen med hverandre. For dette kunne ha vært muligheten til å bruke E18 vestkorridoren som et godt forsøk på å la flere som har mulighet til det å la bilen stå. Men hvor er tilbudet om flere ekspressbusser og flere båtavganger fra Ruter? I tillegg topper Vy det hele med halve togsett og evige utfordringer med signalanlegget mellom Oslo S og Skøyen. Pendlere presses sammen som sild i tønne på overfylte tog. Det nytter ikke å snakke fint om kollektivtrafikk når tilbudet ikke bedres når det trengs som mest. Særlig i et område som samler inn mange bompenger årlig til nettopp kollektivtrafikk, hadde vi trodd samhandlingen var bedre. Når det ikke finnes alternativ, vil noen velge bilen. Rett og slett fordi hverdagen må gå opp mellom jobb og fritid.
Nøkkelord
Kontakter
Rikard Gaarder KnutsenFagsjef
Tel:45632450rgk@ofv.noSiri Hov EggenFagsjef
Tel:97767238she@ofv.noLenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilsalget i august: Høyeste elbilandel noensinne2.9.2024 10:58:24 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i august hadde en ørliten økning sammenlignet med samme måned i fjor, men vi registrerte den høyeste elbilandelen for en enkeltmåned noensinne. Over 94 prosent av alle førstegangsregistrerte nye personbiler i august var elektriske.
Stadig flere dansker plugger i ladekabelen9.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
I Danmark kjører stadig flere til en ladestasjon framfor å fylle bensin eller diesel: Salget av antall nye elbiler i juli økte med nesten 70 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Også nybilsalget totalt økte i Danmark. Både Sverige og Norge hadde betydelig nedgang i juli – og svenskene går «mot strømmen» og kjøper færre elbiler enn for et år siden.
Samferdselsteltet 2024 - Møt OFV under Arendalsuka7.8.2024 15:17:57 CEST | Pressemelding
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), er også i år vertskap for Samferdselsteltet, og samler de sentrale aktørene i transportsektoren under ett tak. Er du på Arendalsuka, og opptatt av transport og mobilitet, er Samferdselsteltet stedet for deg.
Nybilsalget kjølnet i juli1.8.2024 11:40:03 CEST | Pressemelding
Etter god fart i nybilsalget i mai og juni, kom en kraftig oppbremsing i juli. Totalt ble det registrert 6 456 nye personbiler i juli, det er 14,2 prosent færre enn i samme måned i fjor. Kineserne fester grepet på nybilsalget i Norge – i juli var nesten hver tiende nye personbil kinesisk.
Taktskiftet i totalverdien fortsetter inn i 2. kvartal5.7.2024 14:13:31 CEST | Pressemelding
Totalverdien i 2. kvartal 2024 ble 21,1 milliard kroner på registrerte personbiler, en nedgang på 0,8 milliarder kroner sammenlignet med samme periode i fjor. Økonomisk usikkerhet og økte levekostnader antas å ha ført til at flere husholdninger prioriterer kjøretøy som er billigere i innkjøp og har lavere driftskostnader.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom