Det handler ikke bare om trafikk i Oslo
Regjeringen tar til vettet, og vil gjenåpne kollektivfeltet for el-biler i helgene på E6 Nord og E18 Vestkorridoren. Det er klokt å utnytte veienes kapasitet bedre, slik at folk kommer raskere fram dit de skal. Det betyr i tillegg mindre trafikk på sideveier som ikke er bygget for dette.

Samferdselsbyråden i Oslo er bekymret for at Oslo med dette vil kveles av all biltrafikken som kommer inn til byen. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har behov for å gi dette bildet to nyanser: for det første skal ikke all trafikk som kommer sør, øst, vest eller nordfra inn til Oslo sentrum. Og for det andre er stengingen av Ring 1 et skrekkens eksempel på hvordan ressurser ikke finner hverandre når de trengs som mest.
4,5 milliarder i bompengeregning og et forverret tilbud
En fersk rapport fra OFV viser at på alle de seks viktigste og største hovedveiene til og fra Oslo, er daglig lange køer og saktegående trafikk i rushtiden. Til sammen koster dårlig fremkommelighet samfunnet - bare på disse veiene - 5,1 milliarder kroner årlig. Dette kommer på toppen av at bilistene årlig betaler inn om lag 4,5 milliarder i bompenger.
Rapporten viser videre at de fleste køene er størst utenfor Oslo i rushtiden. OFV leser dette som at kapasiteten gjennom Oslo er relativt god, selv om det går sakte på Ring 3 på ettermiddagen. Byrådet må i sin kommende samferdselsplanlegging ta innover seg at mye av trafikken som går inn og ut av Oslo nettopp skal gjennom byen. Oslo er transitt for store strømmer av folk, varer og tjenester, og ikke endepunktet. Det stiller krav til økt samarbeid på tvers av kommunegrenser. Det skal ikke være nødvendig å drive samferdselsplanlegging i kommunene rundt Oslo på samferdselsministerens kontor.
En gylden mulighet for omstilling ble tidenes mageplask
For OFV er stengingen av Ring 1 fortelling om fravær av koordinering og samhandling. At når det virkelig gjelder snakker ingen med hverandre. For dette kunne ha vært muligheten til å bruke E18 vestkorridoren som et godt forsøk på å la flere som har mulighet til det å la bilen stå. Men hvor er tilbudet om flere ekspressbusser og flere båtavganger fra Ruter? I tillegg topper Vy det hele med halve togsett og evige utfordringer med signalanlegget mellom Oslo S og Skøyen. Pendlere presses sammen som sild i tønne på overfylte tog. Det nytter ikke å snakke fint om kollektivtrafikk når tilbudet ikke bedres når det trengs som mest. Særlig i et område som samler inn mange bompenger årlig til nettopp kollektivtrafikk, hadde vi trodd samhandlingen var bedre. Når det ikke finnes alternativ, vil noen velge bilen. Rett og slett fordi hverdagen må gå opp mellom jobb og fritid.
Nøkkelord
Kontakter
Rikard Gaarder KnutsenFagsjef
Tel:45632450rgk@ofv.noSiri Hov EggenFagsjef
Tel:97767238she@ofv.noLenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no

Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nordisk nybilsalg i medvind – bortsett fra i Finland12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Etter en meget god julimåned, var det også i august økning i nybilsalget i Norge, Sverige og Danmark, mens det falt i Finland. Økningen var størst i Norge og Sverige, men også i Danmark pekte pilen så vidt oppover. Og i Danmark var elbilandelen for første gang tett på 70 prosent.
Nybilsalget fortsetter å øke – og flere vil eie bilen selv1.9.2025 10:29:59 CEST | Pressemelding
Nybilsalget i august hadde god fart, og det ble registrert 13 915 nye personbiler. Det er hele 25,2 prosent flere enn i august 2024, og elbilandelen var på 97 prosent. Registreringstallene tyder også på at flere nå ønsker å eie bilen selv, fremfor å lease en ny bil.
Fristen nærmer seg: Nå skal Norges dårligste fylkesvei kåres26.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Over 1500 nordmenn har allerede nominert sin kandidat til Norges dårligste fylkesvei. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har mottatt bilder og beskrivelser fra hele landet – og tilbakemeldingene tegner et tydelig og alvorlig bilde av veistandarden. Nå ber OFV folk om å bruke muligheten før fristen 29. august – og sende inn sine forslag mens det fortsatt er tid.
God fart i det nordiske nybilsalget i juli13.8.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
I feriemåneden juli hadde Norge, Sverige, Danmark og Finland én ting felles: Nybilsalget økte i samtlige fire land, sammenlignet med juli 2024. Samtidig tronet Tesla Model Y på modelltoppen i Norge i juli, mens Tesla ikke var å se på Topp 10 listen i de andre nordiske landene.
Mange hentet ut ny bil i feriemåneden1.8.2025 10:22:59 CEST | Pressemelding
Det var full fart i registreringer og salg av nye personbiler i juli, og en elbilandel på hele 97,2 prosent i feriemåneden, ga den høyeste elbilandelen i en enkeltmåned noensinne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom