Det handler ikke bare om trafikk i Oslo
Regjeringen tar til vettet, og vil gjenåpne kollektivfeltet for el-biler i helgene på E6 Nord og E18 Vestkorridoren. Det er klokt å utnytte veienes kapasitet bedre, slik at folk kommer raskere fram dit de skal. Det betyr i tillegg mindre trafikk på sideveier som ikke er bygget for dette.
Samferdselsbyråden i Oslo er bekymret for at Oslo med dette vil kveles av all biltrafikken som kommer inn til byen. Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har behov for å gi dette bildet to nyanser: for det første skal ikke all trafikk som kommer sør, øst, vest eller nordfra inn til Oslo sentrum. Og for det andre er stengingen av Ring 1 et skrekkens eksempel på hvordan ressurser ikke finner hverandre når de trengs som mest.
4,5 milliarder i bompengeregning og et forverret tilbud
En fersk rapport fra OFV viser at på alle de seks viktigste og største hovedveiene til og fra Oslo, er daglig lange køer og saktegående trafikk i rushtiden. Til sammen koster dårlig fremkommelighet samfunnet - bare på disse veiene - 5,1 milliarder kroner årlig. Dette kommer på toppen av at bilistene årlig betaler inn om lag 4,5 milliarder i bompenger.
Rapporten viser videre at de fleste køene er størst utenfor Oslo i rushtiden. OFV leser dette som at kapasiteten gjennom Oslo er relativt god, selv om det går sakte på Ring 3 på ettermiddagen. Byrådet må i sin kommende samferdselsplanlegging ta innover seg at mye av trafikken som går inn og ut av Oslo nettopp skal gjennom byen. Oslo er transitt for store strømmer av folk, varer og tjenester, og ikke endepunktet. Det stiller krav til økt samarbeid på tvers av kommunegrenser. Det skal ikke være nødvendig å drive samferdselsplanlegging i kommunene rundt Oslo på samferdselsministerens kontor.
En gylden mulighet for omstilling ble tidenes mageplask
For OFV er stengingen av Ring 1 fortelling om fravær av koordinering og samhandling. At når det virkelig gjelder snakker ingen med hverandre. For dette kunne ha vært muligheten til å bruke E18 vestkorridoren som et godt forsøk på å la flere som har mulighet til det å la bilen stå. Men hvor er tilbudet om flere ekspressbusser og flere båtavganger fra Ruter? I tillegg topper Vy det hele med halve togsett og evige utfordringer med signalanlegget mellom Oslo S og Skøyen. Pendlere presses sammen som sild i tønne på overfylte tog. Det nytter ikke å snakke fint om kollektivtrafikk når tilbudet ikke bedres når det trengs som mest. Særlig i et område som samler inn mange bompenger årlig til nettopp kollektivtrafikk, hadde vi trodd samhandlingen var bedre. Når det ikke finnes alternativ, vil noen velge bilen. Rett og slett fordi hverdagen må gå opp mellom jobb og fritid.
Nøkkelord
Kontakter
Rikard Gaarder KnutsenFagsjef
Tel:45632450rgk@ofv.noSiri Hov EggenFagsjef
Tel:97767238she@ofv.noLenker
Om OFV
Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er en politisk uavhengig medlemsorganisasjon som arbeider for tryggere, bedre og mer effektive veier i Norge. OFV publiserer statistikk om bilsalget og kjøretøyparken, og har Norges beste database med priser og data på alle nye biler og motorsykler.
Opplysningsrådet for Veitrafikken
Wergelandsveien 1 - 3
0167 Oslo
www.ofv.no
Følg pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nybilsalget i Skandinavia: Ingen Oktoberfest – men flere i bilbutikkene15.11.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Nybilsalget fikk et oktober-løft i hele Skandinavia sammenlignet med fjoråret, og Norge hadde den største økningen. Mens stadig flere dansker velger elbil, valgte nesten 7 av 10 svensker ny bil med forbrenningsmotor.
Nybilsalget: Helelektrisk topp 20 i oktober1.11.2024 10:37:14 CET | Pressemelding
Farten i nybilsalget ser ut til å holde seg, og det er omtrent bare elbiler alt handler om. I oktober var samtlige av de 20 mest solgte bilmodellene elektriske. Til sammen ble det i oktober registrert 11 552 nye personbiler, og av disse var 10 862 elbiler. Det tilsvarer en elbilandel på 94 prosent.
Kraftig nedgang i omsetningsverdien av nye personbiler hittil i år18.10.2024 11:06:37 CEST | Pressemelding
I tredje kvartal ble det i Norge handlet nye personbiler til en verdi av 17 milliarder kroner. Det er 200 millioner kroner mer enn verdien av nybilsalget i samme periode i fjor – men hele 4,1 milliarder kroner lavere enn i årets andre kvartal.
Danskene fortsetter å velge elektrisk16.10.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er langt igjen før danskene har like høy elbilandel i nybilsalget som Norge, men farten i det danske elbilsalget økte også i september, og endte med en el-andel på drøyt 57 prosent. I Sverige var andelen nye elbiler 45 prosent, mens den i Norge landet på hele 96 prosent.
Dette er ikke et dårlig veibudsjett – men heller ingen grunn til å juble7.10.2024 13:49:28 CEST | Pressemelding
I 2024 er veibudsjettets andel av det totale budsjettet på 2,28 %. For 2025 foreslår regjeringen 2,42 %, - en merkbar høyere andel og større enn forventet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom