Av-og-til

– Viktig vedtak om prinsesse-gin

Helsedirektoratet konkluderte torsdag med at prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett sin bryllups-gin "Pink Gin", produsert av Oslo Håndverksdestilleri, brøt reklameforbudet for alkohol på flere punkter. Alkovettorganisasjonen Av-og-til, som ba om vurderingen, mener det sender et viktig signal.

HÅPER PÅ FÆRRE LOVBRUDD: – Dette er ikke et unikt tilfelle. 1 av 2 alkoholprodusenter bryter reklameforbudet. Dette vedtaket er viktig, fordi det sender et signal som forhåpentligvis vil føre til mer oppmerksomhet og færre lovbrudd i fremtiden, sier Ragnhild Kaski, generalsekretær i Av-og-til. Thomas Bruun / NTB Av-og-til

– Vi er glade for at det har blitt gjort en vurdering av lovligheten, og for at vi har fått fakta på bordet. Samtidig er ikke dette et unikt tilfelle, og vi vet at 1 av 2 alkoholprodusenter bryter reklameforbudet*. Dette vedtaket er viktig, fordi det sender et signal som forhåpentligvis vil føre til mer oppmerksomhet og færre lovbrudd i fremtiden, sier Ragnhild Kaski, generalsekretær i Av-og-til.

Det var Av-og-til som ba Helsedirektoratet om å gjøre en vurdering av lovligheten rundt lanseringen av produktet, etter at saken fikk mye oppmerksomhet i mediene. Vedtaket beskriver blant annet ett av bruddene som et "alvorlig forhold".

– Alkoholloven og reklameforbudet for alkohol høres kanskje kjedelig ut, men er utrolig viktig! Det er en av bærebjelkene i Norges ansvarlige alkoholpolitikk, som vi skal være glade for at vi har. Derfor er det viktig at vi som samfunn viser at det ikke er greit å bryte loven, sier Kaski.

*Rapporten "Reklameforbud mot alkohol i sosiale medier" ble utarbeidet av analyseselskapet Rambøll i fjor. Den viste at 1 av 2 undersøkte alkoholprodusenter brøt reklameforbudet i sosiale medier. Last ned rapporten her: Reklameforbud mot alkohol i sosiale medier - Av-og-til (avogtil.no)

Om oss

Av-og-til er en alkovettorganisasjon. Vi setter fokus på situasjoner der alkohol utgjør en særlig risiko eller kan være til ulempe for andre. Av-og-til vil bidra til å redusere de negative følgene av alkoholbruk i samfunnet og gjøre hverdagen tryggere for alle.

Følg pressemeldinger fra Av-og-til

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Av-og-til på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Av-og-til