Bondens marked

Lansering av Sesongkokeboka

Småskalaprodusenter dyrker grønnsaker folk ikke altid vet hvordan de kan bruke. Derfor lanseres nå "Sesongkokeboka" som gir oppskrifter sortert på sesong og grønnsak. Lørdag 31. august blir det eksklusivt forhåndssalg på Bondens marked i Birkelunden i Oslo. Der deltar det flere småskala grønnsaksprodusenter som har med seg et stort utvalg grønnsaker rett fra åkeren.

Elisabeth Fagerland er forfatter av Sesongkokeboka. Hun dyrker grønnsaker i Rennebu i markedshagen Grønt fra Grindal og har studert gastronomi i Italia. Tore Berntsen/Visualdays Bondens marked

Mange ønsker å leve sunnere, spise mer grønn og kortreist mat og samtidig gjøre landet vårt mer selvforsynt, men vet ikke helt hva slags mat de kan lage av alt det gode og delvis uvante som dyrkes av grønnsaker. «Sesongkokeboka» er ei nyttig kokebok med enkle, varierte og spennende hverdagsretter fra hele verden, laget med norske, kortreiste grønnsaker i sesong. Rettene er grønnsaksbaserte, men Fagerland har også tatt med et knippe oppskrifter med kjøtt og fisk.

-Vi som dyrker et mangfold av grønnsaker får veldig mange spørsmål fra kundene om oppskrifter, så vi samlet favorittene våre i denne boka, sier Elisabeth. Hun har også fått bilder og oppskrifter fra flere dyrkekollegaer andre steder i landet. I boka formidler Elisabeth gartnerens erfaring med det å dyrke ulike grønnsaker, og hvordan enkel kunnskap om grunnsmakene, tekstur og farger kan gjøre deg tryggere på kjøkkenet. Elisabeth har student økologisk landbruk og har en bachelorgrad i gastronomi fra University of Gastronomic Sciences i Italia. Til daglig driver hun markedshagen Grønt fra Grindal og jobber med kommunikasjon i Norsk gardsost.

Boka utgis av Skald forlag og er utformet av Rune Døli, Norges mest prisvinnende bokdesigner.

Last ned bilde
Elisabeth Fagerland er forfatter av Sesongkokeboka. Hun dyrker grønnsaker i Rennebu i markedshagen Grønt fra Grindal.
Last ned bilde
Hva kan du lage av dette? Sesongkokeboka viser deg mulighetene.
Last ned bilde
Ny kokebok for deg som vil spise sunt,

Om Bondens marked

På Bondens marked kan du kjøpe mat direkte fra bonden. Produktene du kan få kjøpt vil variere gjennom sesongen og fra marked til marked. Som oftest vil du finne ost, økologisk kjøtt, fisk og vilt, bakervarer, honning, frukt, bær og grønnsaker.

Følg pressemeldinger fra Bondens marked

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bondens marked på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bondens marked

Bondens matfest på Youngstorget 15.-16. september10.9.2023 20:00:00 CEST | Pressemelding

Velkommen til Bondens matfest som arrangeres for første gang! Alle er invitert når hjertet av Oslo fylles av mat og drikke. Her vil du finne mange bønder og lokalmatprodusenter som tilbyr sine egenproduserte kvalitetsprodukter. Det blir i tillegg lærerike demonstrasjoner av hvordan du kan fermentere kål og dyrke sopp hjemme, smakinger av sider og brennevin laget av norske råvarer, aktiviteter for barn og selvsagt mat og drikke som kan nytes på stedet.