Hydrogensulfid i oppdrett: Fant nøkkel til bedre fiskevelferd

Forskere fra Nofima og internasjonale samarbeidspartnere har gjort viktige oppdagelser om hvordan atlantisk laks reagerer på langvarig eksponering for lave nivåer av hydrogensulfid (H2S) i vannet.

Forskningen viser at laksens gjeller og luktorgan reagerer på lave nivå av H2S ved å skru på gener som aktiverer immunforsvaret. Foto: Terje Aamodt © Nofima.

Studien som er publisert i Ecotoxicology and Environmental Safety, kan få stor betydning for fiskehelse og -velferd i resirkulerende akvakultursystemer (RAS). Resultatene kan bidra til forbedret risikovurdering og fastsettelse av grenseverdier for H2S i RAS-anlegg.

Hydrogensulfid (H2S) er en giftig gass som kan dannes i RAS-anlegg, særlig ved høyere saltinnhold. Selv lave H2S-konsentrasjoner forekommer under normal produksjon og har vært knyttet til helseproblemer og dødelighet hos laks. Den nylig publiserte studien har undersøkt hvordan langvarig eksponering for lave, ikke-dødelige nivåer av H2S påvirker laksens slimhinner, som er førstelinjeforsvaret mot trusler i miljøet.

Laksen har enzymer som bryter ned og fjerner H2S fra kroppen. Forskerne fant at disse sulfid-nedbrytende enzymene induseres allerede ved lave H2S-nivåer i vannet. Et annet viktig funn er at gjellene og luktorganet reagerer på H2S ved å skru på gener som aktiverer immunforsvaret, slik at fisken bedre takler stress. Rapporten konkluderer med at hydrogensulfid påvirker immunsystemet i fiskens slimhinner uten å skade vevet merkbart.

− Våre funn tyder på at laks i stor grad kan tilpasse seg de lave H2S-nivåene som ble testet, uten alvorlige negative helseeffekter, sier prosjektleder Carlo Lazado fra Nofima og legger til:

− Dette er gode nyheter for oppdrettsnæringen, men jeg understreker også viktigheten av nøye overvåking og kontroll av H2S-nivåer i RAS-anlegg. De sulfid-nedbrytende enzymene kan fungere som viktige biomarkører når laksen utsettes for H2S.

Studien representerer et viktig skritt mot et mer bærekraftig og effektivt landbasert lakseoppdrett med fokus på fiskevelferd og produksjonskvalitet. Ved å overvåke og kontrollere H2S-nivåene, samt implementere tiltak for å styrke fiskens naturlige forsvar, kan oppdretterne fremme frisk og mer produktiv fisk.

Carlo Lazado presenterer mer fra denne forskningen på konferansen Fremtidens smoltproduksjon 16.-17. oktober.

Seniorforsker Carlo C. Lazado har ledet studien.
Foto: Jon-Are Berg-Jacobsen © Nofima. Nofima