Eika satser offensivt med lansering av ny digitalbank

– Eika Alliansen satser offensivt og lanserer en ny digitalbank. Det nye bankkonseptet, som får navnet Penni, blir bygget på Eika-bankenes felles teknologiplattform og skal tilby boliglån og dagligbanktjenester til heldigitale og selvbetjente kunder. Lansering er planlagt ved årsskiftet.

Adm banksjef Ola Jerkø (tv) og direktør kundeopplevelser Amund Tosterud varsler lansering av det nye digitalbankenkonseptet Penni. (Foto: Eika)

Lanseringen av Penni markerer et nytt kapittel for Eika Alliansen.

«De lokale bankene i Eika Alliansen står sterkt med høyere vekst enn markedet, god lønnsomhet og noen av Norges mest fornøyde bankkunder», sier adm. banksjef Ola Jerkø. «Alliansebankene tilbyr en unik kombinasjon av lokal og personlig rådgivning med bransjeledende digitale kundeopplevelser. Samtidig ser vi at rene digitalbankkonsepter dekker et behov i markedet og har god vekst. Med lanseringen av Penni treffer vi et helt nytt kundesegment for Eika, og kan skape ny vekst og kapitalisere på plattformen vår uten å gå i beina på lokalbankene.»

Penni - et nytt digitalbankkonsept uten kompromisser

Eika har gjennom de siste årene bygget opp og lansert en helt ny teknologiplattform, og mobilbanken er i dag rangert som en av de beste i Norge. Dette betyr at kundene i Penni får tilgang til en allerede fullt utviklet digital plattform med bred funksjonalitet. Det nye konseptet vil ha de samme løsningene i bunn som andre Eika-banker, men med et forenklet produkt- og tjenestetilbud, tilpasset den heldigitale kunden.

Den nye banken vil gi bankene i alliansen økte stordriftsfordeler gjennom bruk av samme teknologiplattform og har som mål å tilføre økt innovasjonskraft gjennom læring fra et nytt kundesegment.

«Penni blir en ny digitalbank uten kompromisser» sier direktør kundeopplevelser Amund Tosterud. «Hos oss vil kundene få full nettbank og mobilbank fra dag 1. Samtidig blir ikke Penni for alle – som hos andre digitalbanker blir dette en bank som passer best for kunder med ganske standard behov for boliglån og hverdagsbank, og som ønsker å betjene seg selv. Samtidig skal vi selvsagt tilby konkurransedyktige priser og god stemning!»

Skal stå seg godt i konnkurransen om selvbetjente kunder

«Dette er et nytt marked for oss, og vi har mye å lære. Med Eikas løsninger i ryggen og en ny spennende merkevare er vi likevel trygge på at vi lanserer et sterkt bankkonsept som vil stå seg godt i konkurransen om alle selvbetjente kunder», sier Jerkø.

(Foto: Eika)

Eika Alliansen består av selvstendige lokalbanker, Eika Gruppen og Eika Boligkreditt. Bankene er fordelt over store deler av landet og nyter høy tilfredshet blant sine kunder. Samarbeidet i Eika sørger for stordriftsfordeler til bankene, som igjen bidrar med økonomisk vekst og trygghet for privatkunder og næringslivet.

Eika Gruppen er eid av bankene og har som visjon å styrke lokalbanken. Eika Gruppen sin kjernevirksomhet er å bidra til effektiv bankdrift gjennom gode og kostnadseffektive produkt- og tjenesteleveranser. Inkludert en komplett plattform for bank-infrastruktur og fagkompetanse #veddinside.

Les mer på eika.no